استفاده از روابط آلومتریک برای تعیین زی توده گونه تاغ (Halloxylon ammodenderon C.A.May)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برآورد زی توده درختان جنگلی برای اهداف کاربردی و پژوهشی مورد توجه است. هدف این پژوهش، بررسی روابط آلومتریک برای تعیین زی توده درختچه های تاغ در دشت یزد- اردکان است. به این منظور 20 درختچه برای قطع به صورت تصادفی انتخاب شد. ابتدا مشخصات درختچه ها از قبیل نماینده قطر یقه، ارتفاع، تعداد ساقه، قطر تاج و مساحت تاج اندازه گیری و سپس گیاهان قطع شدند. اجزای مختلف درختچه ها شامل تنه و شاخه تفکیک و توزین شد. برای تعیین نسبت وزن خشک به وزن تر، دیسک هایی از قسمت های مختلف تنه گرفته و به آزمایشگاه منتقل شد. با استفاده از این نسبت، وزن خشک تنه و سرشاخه و در نهایت زی توده بالای زمین محاسبه شد. تحلیل رگرسیون برای پیش بینی زی توده درختچه ها بر اساس متغیرهای اندازه گیری شده در عرصه انجام شد. نتایج نشان داد که رابطه قوی و معنی داری بین زی توده درختچه های تاغ و نماینده قطر یقه وجود دارد. هیچ کدام از مدل های مبتنی بر تعداد ساقه معنی دار نبودند. بهترین روابط بین وزن خشک تنه با نماینده قطر یقه (82/0=2R)، وزن خشک شاخه با مساحت تاج (75/0=2R) و وزن خشک کل (زی توده بالای زمین) با نماینده قطر یقه (84/0=2R) وجود داشت. مدل های مبتنی بر ارتفاع و قطر تاج نیز مدل های نسبتا مناسبی بوده و توانستند 70-60 درصد تغییرات زی توده را پیش بینی کنند. درمجموع می توان گفت متغیر نماینده قطر یقه پیش بینی کننده بسیار خوبی برای زی توده در جنگل کاری های تاغ است. همچنین مدل های ویژه سن، مشروط بر کافی بودن تعداد نمونه، برآورد بهتری از زی توده گونه تاغ با خطای کمتر نسبت به مدل های کلی ارائه می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!