پیش بینی رواناب سالانه سد زاینده رود و دوره های ترسالی و خشکسالی هیدرولوژیکی با استفاده از شبکه های بیزین

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در طی چند دهه اخیر در کشور، روند کاهش رواناب مشاهده می شود بطوری که بسیاری از مخازن سدها در دوره های نرمال نیز با بحران تامین آب مواجه هستند که عمدتا به دلیل برداشت های بی رویه، عدم مدیریت عرضه و تقاضا و خشکسالی می باشد. در این پژوهش جهت پیش بینی رواناب ورودی به سد زاینده رود با رویکرد احتمالاتی شبکه ی بیزین 5 سناریوی کلی طرح ریزی شده که براساس آن، رواناب بصورت صریح عددی (یک سناریو)، بازه ای (یک سناریو) و پیش بینی دوره های ترسالی و خشکسالی هیدرولوژیکی (سه سناریو) پیش بینی شده است. بدین منظور پارامترهای بارش، رواناب، برف و حجم آب انتقالی از تونل های انتقال آب به عنوان ورودی به مدل و رواناب ورودی به سد زاینده رود به عنوان پیش بینی شونده لحاظ شده اند که جهت یافتن بهترین ساختار شبکه در این سناریوها الگوهای مختلفی برای ورود این پارامترها به مدل تعریف شده. نتایج مدلسازی شبکه بیزین نشان داد که سناریوی تعریف شده برای پیش بینی رواناب ورودی به صورت صریح عددی توانایی خوبی در پیش بینی داشته بطوری که در الگوی منتخب ضریب همبستگی بین داده های مشاهداتی و پیش بینی شده 78/0 بوده است. هم چنین از بین سناریوهای پیش بینی دوره های ترسالی و خشکسالی هیدرولوژیکی که در آن تقسیم بندی رواناب براساس شاخص SDI و میانگین درازمدت و تقسیم بندی سایر پارامترها با خوشه بندی انجام شده است، در الگوی برتر قادر به پیش بینی با دقت 75 درصد می باشد اما مدل پیش بینی بازه ای رواناب دقت خوبی در پیش بینی نداشته است. بهره گیری از این نتایج امکان برنامه ریزی منابع آب را جهت تخصیص بهینه توسط متولیان آب این منطقه فراهم خواهد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
633 تا 646
لینک کوتاه:
magiran.com/p1874279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!