واقع نمایی حسیات از دیدگاه ابن سینا

پیام:
چکیده:
از ارتباط اندام حسی با اشیای خارجی، گونه ای از شناخت برای انسان ایجاد می شود که ادراک حسی نام دارد. منطق دانان، گزاره های حاکی از این ادراک را که بیانگر توصیف امور خارجی است، حسیات می نامند. بسیاری از اندیشمندان و منطق دانان، حسیات را از مبادی باب برهان و از جمله قضایای بدیهی شمرده اند. از دیدگاه آنان، در قضایای بدیهی مطابقت با واقع امری حتمی و مسلم به شمار می آید. از سوی دیگر، وجود خطا در ادراکات حسی انکارناپذیر است. بدیهی بودن حسیات با امکان وجود خطا در آنها ناسازگار است؛ ازاین رو، منطق دانان باید راهی برای حل آن ارائه کنند. ابن سینا نیز همچون سایر منطق دانان، حسیات را بدیهی می داند. این نوشتار در پی تبیین دیدگاه ابن سینا در بدیهی دانستن حسیات و راه حل وی برای مساله خطا در ادراکات حسی است. وی در توجیه خطای ادراک حسی، خطا را محصول قوه واهمه دانسته و می گوید خطا در حسیات، هنگامی رخ می دهد که عقل تحت تاثیر قوه واهمه، حکمی صادر کند؛ اما حکم عقل در حسیات، اگر به تنهایی و بدون دخالت وهم باشد همواره مطابق با واقع خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1875586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!