معرفی اندیس کیفیت مخزن توسعه یافته در توصیف مخازن هیدروکربنی، مطالعه سازند کنگان در یکی از میادین جنوب ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین کیفیت مخزن در بخش های مختلف سازند کنگان در چاه مورد مطالعه واقع در یکی از میادین هیدروکربنی جنوب ایران است. ابتدا سازند کنگان با استفاده از روش ارزیابی پتروفیزیک احتمالی (Probabilistic) مورد ارزیابی پتروفیزیکی قرار گرفت. در این پژوهش از بین خصوصیات تاثیر گذار بر کیفیت مخزن، ویژگی های تخلخل، تراوایی و اشباع از آب انتخاب شده و سپس براساس تاثیر هر کدام از این ویژگی ها بر کیفیت مخزن، فرمول جدید اندیس کیفیت مخزن توسعه یافته (DRQI) معرفی شد. بسته به اهمیت هر کدام از این پارامترها در کیفیت مخزن مقادیر مختلف به ازای ضرایب A ،B ،C و توان های α ،β و γ در فرمول مزبور انتخاب شده و بهترین مقادیر این ضرایب و توان ها که سبب ماکزیمم شدن مقدار ضریب تعیین نمودار DRQI برحسب اشباع از آب می شود تعیین شدند. به منظور تعمیم فرمول DRQI برای سایر سازندهای مخزنی، این فرمول برای سازند کربناته سروک در یک میدان نفتی مورد استفاده قرار گرفت. نمودار DRQI و RQI برای واحدهای مخزنی سازند کنگان در مقابل عمق، رسم و مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج محاسبه DRQI برای واحدهای مخزنی سازند کنگان حاکی از آن است که بخش K2 این سازند بر اساس اندیس معرفی شده شرایط مخزنی مناسب تری را نسبت به بخش K1 دارد که بررسی نتایج ارزیابی پتروفیزیکی سازند کنگان نیز همین نتیجه را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1877234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!