بررسی زیست شناسی شپشک آبله ای بلوط Asterodiaspis quercicola Bouché، 1851 (Hem: Asterolecaniidae) در شرایط طبیعی جنگل های بلوط قلاجه، کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شپشک آبله ای بلوط Asterodiaspis quercicolaBouché، 1851 (Hem: Asterolecaniidae) به طور اختصاصی از درختان بلوط تغذیه می کند و در حال حاضر در جنگل های منطقه زاگرس شیوع دارد. زیست شناسی این آفت در شرایط طبیعی طی سال های 1395-1394 بر رویQuercus brantii (Fagaceae) ، برای اولین بار در ایران (جنگل های قلاجه، اسلام آبادغرب) بررسی شد. با نمونه برداری از قسمت های آلوده درختان بلوط و انتقال به آزمایشگاه مراحل زیستی آفت بر روی نمونه ها و در زیر استریومیکروسکوپ به تفکیک، شمارش و ثبت شد. نتایج این پژوهش نشان داد که این شپشک از طریق بکرزایی تولید مثل می کند و دارای یک نسل در سال و دو سن پورگی است. زمستان گذرانی آن به صورت حشرات ماده بالغ جوان، روی سرشاخه های میزبان است. تخم ها در اواخر اردیبهشت تفریخ و پس از حدود ده روز پوره های سن یک انتشار می یابند. تخم گذاری در نیمه اول اردیبهشت، اوج تخم ریزی دهه اول تیر و در دهه اول مرداد به کمترین مقدار می رسند. میانگین دوره تخم ریزی 23 روز، طول دوره پورگی2 92، طول دوره تخم تا پورگی1 115روز و طول دوره زندگی ماده بالغ 53 روز است. این شپشک از اوایل مهر تا اواسط فروردین سال بعد، هفت تا هشت ماه به صورت ماده های جوان باقی می ماند. حشرات ماده بارور اواسط فروردین ظاهر و حدود یک ماه بعد شروع به تخم گذاری می کنند. پوره های سن یک و دو به ترتیب از اواخر اردیبهشت و اواخر خرداد ظاهر شده و تا اواخر شهریور دوره پورگی طول می کشد. همچنین زمان اوج پوره سن یک، پوره سن دو، افراد بالغ قبل و بعد از تخم ریزی به ترتیب، اواسط تیر، اواخر مرداد، اوایل آبان ماه و دهه دوم اردیبهشت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1878816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!