تحلیل کارکرد اقتصادی سینما در عصر مشروطه ایران (1285-1305ش / 1906-1926 م)
در دورانی که از آن به عنوان عصر مشروطه یاد می کنیم، 1285ش / 1906م تا 1305ش / 1926م، شاهد تاسیس سینما و نمایش فیلم در تهران و برخی ایالات و ولایات ایران هستیم. در این عصر، هنر نوین سینما در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وارد شد که کارکردهای متنوعی نیز داشتند. با توجه به اهمیت گفتمان هنرهای نوین در شناخت تغییر و تحولات دوره قاجار و تاریخ هنر ایران، واکاوی ابعاد مختلف کارکردی آن نیز مهم بوده و نگاه به تاریخ اقتصادی سینما در ایران از اهداف این پژوهش می باشد که داده های جمع آوری شده آن، با روشی توصیفی و تحلیلی به نگارش آمده است. اینکه سینما به چه میزان در عصر مشروطه بر پایه های اقتصادی بازار قرار گرفت؟ و به چه کارکرد اقتصادی رسید؟ ازجمله سوالات مطرح در این مقاله است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که انگیزه های اقتصادی در جهت درآمدزایی از سوی تجار و بازرگانان، سینماداران، دولت به جهت اخذ حق گمرکی و مالیات، جراید و چاپخانه ها برای اعلان های مداوم سینمایی و کمپانی و شرکت های تولید و توزیع کننده فیلم در جهت کسب سود، سبب پیوندی است که در آغاز تاسیس و اشاعه سینما به جامعه ایران، موثر بوده است. اما از ابتدا تا پایان این عصر که با تاج گذاری رضاخان و افول قدرت مجلس، 1305ش/ 1926م، در ایران روبه رو هستیم، ایران بازار مصرف فیلم دیگر کشور ها بود. آوردن فیلم های سریالی، نمایش فیلم برای امور خیریه و عام المنفعه، کرایه و خریدوفروش فیلم و دستگاه سینماتوگراف برای نمایش خانگی و تاسیس سینما در هتل و قهوه خانه ها از دیگر جنبه های اقتصادی سینمای این دوره محسوب می شود، که درمجموع به کارآفرینی سینما در جامعه منجر شد. قیمت بلیت صندلی های تک نفره این دوره بیست ساله از 1 تا 8 قران و قیمت قسمت لژ، 4 تا 30 قران در تصاعد بوده است. درمجموع کارکرد متنوع اقتصادی سینما و شکل گیری سریع چرخه مالی این هنر نوین در عصر مشروطه، توجه به وجوه اقتصادی این هنر را برای بررسی همه جانبه آن می طلبد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.