تحولات ژئوپلتیکی پاکستان و تاثیر آن بر امنیت شرق کشور

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
کاربرد ژئوپلیتیک و ارتباط آن با امنیت،درادبیات سیاسی و امنیتی و تحلیل معادلات قدرت، یکی از عوامل اساسی و مهم محسوب می شود؛ زیرا موضوع ژئوپلیتیک، با سه عامل جغرافیا، قدرت و سیاست، سروکار دارد. وضعیت ژئوپلیتیکی پاکستان، بیش از پیش با مسائل ژئوپلیتیکی جنوب آسیا، افغانستان و نابسامانی داخلی گره خورده است که این، حاصل اتخاذ راهبردهای ژئوپلیتیکی اشتباه پاکستان در افغانستان و مناطق پیرامون در طی دو دهه گذشته بوده، که باعث رشد افراط گرایی، افزایش حضور و علایق ژئوپلیتیکی قدرت ها و در نهایت باعث تضعیف ژئوپلیتیک پاکستان شده است. از اینرو طی سال های اخیر، علیرغم همکاری نسبتا نزدیک پاکستان با آمریکا در صحنه داخلی افغانستان، سیر تحولات به گونه ای رقم خورده است که به تدریج شاهد فاصله گرفتن پاکستان از آمریکا هستیم. پیش بینی می شود، آمریکا در آینده نه چندان دور، از قدرت ژئوپلیتیکی هند و نفوذ فرهنگی عربستان سعودی در حل مشکلات خود در پاکستان، برای تحت فشار قرار دادن ایران، چین و حتی روسیه استفاده نماید. در نهایت باید اشاره نمود که با مطالعات و بررسی های انجام شده، نتایج این پژوهش گویای این واقعیت است که تحولات ژئوپلیتیکی پاکستان بر امنیت منطقه جنوب شرق ایران و به تبع آن امنیت ملی ایران در ابعاد گوناگون موثر بوده، و این تاثیردر ابعاد اجتماعی فرهنگی و امنیتی از ابعاد دیگر بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1880103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!