بررسی تاثیرجدایه های باکتری Pseudomonas putida بر عملکرد قارچ خوراکی دکمه¬ای سفید (Agaricus bisporus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
القای تشکیل ساختار ته¬ سنجاقی در قارچ Agaricus bisporus به طور خاص، با کاهش دما و غلظت دی¬ اکسیدکربن در حضور باکتری¬ های موجود در خاک پوششی از جمله باکتری Pseudomonas putidaانجام می¬ شود. این باکتری می¬ تواند به عنوان محرک رشد بر روی عملکرد قارچ دکمه¬ ای نیز تاثیر بگذارد. در این پژوهش 81 جدایه باکتری از نمونه¬ های خاک پوششی 6 مزرعه پرورش قارچ خوراکی در سال 1394 جداسازی شد و در نهایت 33 جدایه که به عنوان باکتری P. putida شناسایی شدند، به خاک پوششی قارچ دکمه¬ ای تلقیح گردیدند. نتایج آزمون¬ های مزرعه¬ ای نشان داد که جدایه¬ های مورد بررسی نسبت به تیمار شاهد (بدون اعمال باکتری) تاثیر معنی¬ داری بر روی وزن تر و تعداد قارچ دارند (p≤ 0. 05) ؛ به طوری که بیشترین وزن تر قارچ مربوط به تیمار جدایه¬ های P27 وP13 به ترتیب به میزان 63/361، 8/342 گرم (تیمار شاهد 39/146 گرم) و بیشترین تعداد قارچ مربوط به تیمار جدایه¬ های P18 و P24 به ترتیب با 21 و 83/20 عدد (تیمار شاهد 50/8 عدد) بر کیلوگرم کمپوست بود. در مرحله بعد توان تولید سیدروفور، توان تولید هورمون IAA، فعالیت آنزیم ACC دآمیناز و توانایی انحلال فسفات نامحلول در جدایه¬ ها ارزیابی و رابطه هرکدام از آن¬ ها با تعداد و وزن تر قارچ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میزان تولید هورمون IAA و وزن تر قارچ (58/0=r) و همچنین بین تولید هورمون IAA و تعداد قارچ (50/0=r) همبستگی معنی¬ دار و مثبتی وجود دارد. پس می¬ توان نتیجه گرفت که تولید IAA توسط باکتری ممکن است عامل تاثیرگذاری بر روی عملکرد قارچ دکمه¬ ای ¬ باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 286
لینک کوتاه:
magiran.com/p1880396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!