آموزش مرمت بناهای تاریخی با رویکرد علوم میان رشته ای

پیام:
چکیده:
حفاظت و مرمت علمی تجربی و در عمل اقدامی پیشگیرانه و درمانی در حیطة موضوعات میراث فرهنگی است. در سطحی حرفه ای، می توان آن را آمیزه ای از دانش تئوری و مهارت های عملی دانست. با وجود اینکه اساس حفاظت و مرمت، در طول زمان، از مهارت بالای صنعتگران و هنرمندان ناشی شده است، طی قرن بیستم حفاظت و مرمت معماری، در تعامل با بسیاری از علوم انسانی و طبیعی، شیمی، و فیزیک کاربردی، همچنین عناصر تحلیلی، سازمانی، و فلسفی، به صورت یک رشتة تحصیلی توسعه یافته درآمد. مطالعات اخیر دربارة حفاظت و مرمت، این رشته با رویکردهای میان رشته ای مشخص می شود. گرچه ساختار رشته ای دانشگاهی آن دست نخورده باقی مانده است، اما موضوعات و مسائل مشترک بین رشته ها و مطالعات حوزة حفاظت معماری و بناهای تاریخی هم پوشانی ها با رویکرد بین رشته ای را میان این رشته ها افزایش داده است. امروزه تحقیقات چندرشته ای و میان رشته ای در حال توسعه هستند. در مقالة حاضر حدود، اشتراکات، و همکاری های بین تخصص حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و سایر حوزه ها، نظیر معماری، باستان شناسی، مهندسی عمران ، و علوم اجتماعی بیان شده است. گرچه پژوهش هایی در حوزة آموزش های چندتخصصی در ایران در خصوص رشته های کشاورزی، صنعت، و آموزش های فنی و حرفه ای صورت گرفته، اما علی رغم تعریف و پایه ریزی رشتة کارشناسی مرمت بنا با نگاه میان رشته ای، در اجرا نگاهی تک رشته ای بر آن حاکم است و جدا کردن صرف این رشته از رشته هایی همسنخ، نظیر معماری، مشکلاتی را برای آموزش مفید این رشته ایجاد کرده است. روش گردآوری داده ها در این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. در این مطالعه از استدلال منطقی به همراه مروری بر تاریخ آموزش حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، از ابتدای شکل گیری مرمت علمی تا راه اندازی مراکز آموزش علمی این رشته، بهره گرفته خواهد شدهدف اصلی در این نوشتار عرضة توصیفی صحیح از چندتخصصی بودن رشتة مرمت بناهای تاریخی است، آنچه که با بین رشته ای و زیررشته ای اشتباه گرفته می شود. به این منظور تلاش شده است برنامة درسی کارشناسی مرمت بناهای تاریخی در ایران تحلیل محتوا و موقعیت ارتباطی آن با رشته های نسبتا همجنسش توضیح داده شود. در پایان، این نتیجه حاصل شد که مرمتگر دانش آموخته ای فراتر از یک معمار یا مهندس سازه یا متخصص شیمی یا جامعه شناس است و باید علم مرمت را با چنین نگاهی آموزش داد و برای آن برنامه ریزی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1881993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!