سنجش عدالت در تامین مالی هزینه های سلامت خانوارها در برنامه های توسعه ی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مشارکت ناعادلانه مالی مردم و پرداخت های مستقیم از جیب که متناسب با توان پرداخت آن ها نباشد، نه تنها موجب می شود خانوارهای بیشتری در گروه مواجه با هزینه های کمرشکن سلامتی قرار گیرند، بلکه ممکن است برخی خانوارها به خاطر ناتوانی در پرداخت این هزینه ها به زیر خط فقر سقوط کنند. این مطالعه با هدف بررسی دقیق وضعیت عدالت و برابری در تامین مالی هزینه های سلامت در سطح کل کشور و همچنین به تفکیک پنج بیستک هزینه ای انجام گرفته است.

روش کار

در این مطالعه براساس رویکرد بانک جهانی با استفاده از شاخص عدالت در مشارکت مالی خانوارها، شاخص درصد خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن و همچنین شاخص درصد هزینه های فقرزا، عدالت در تامین مالی هزینه های سلامت طی سال های منتخب بررسی شد. به همین منظور، از داده های پیمایش هزینه- درآمد خانوارهای (شهری) طی سال های 1394-1363 مرکز آمار ایران استفاده شد.

یافته ها

شاخص عدالت در مشارکت مالی خانوارها طی سال های منتخب نوساناتی جزیی داشته است. درصد خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن افزایش اما درصد خانوارهای مواجه با هزینه های فقرزا طی سال های منتخب کاهش یافت. بیستک پنجم هزینه ای شاهد بیش ترین درصد خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن و کمترین میزان عدالت و بیستک اول شاهد بیش ترین میزان مواجه با هزینه های فقرزا بود.

نتیجه گیری

روند افزایشی درصد خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن و همچنین افزایش بی عدالتی در مشارکت مالی خانوارها نشان داد که برنامه های اجرا شده طی سال های منتخب به حد کافی موثر نبوده و مشارکت مالی در پرداخت های سلامتی به خوبی هدفمند نشده است، درنتیجه نظام سلامت نتوانسته است آن چنان که باید در راستای حفاظت از خانوارها در برابر هزینه های کمرشکن عمل کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!