چالش ها و موانع پرداخت مواجب قشون و تاثیر آن بر امنیت ولایت کرمانشاهان در دوره قاجار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

از دوره صفویه کرمانشاهان یکی از نواحی سرحدی ایران شمرده می شد و ازآنجاکه در مرز با عثمانی قرار داشت، به لحاظ امنیتی و اقتصادی برای دولت مرکزی از اهمیت زیادی برخوردار بود. ارکان دولت مرکزی تلاش داشتند اقداماتی را انجام دهند که همواره انتظام کرمانشاهان حفظ شود. بازیگران و نقش آفرینان اصلی این ولایت، با فراز و فرودهایی تا قبل از شکل گیری دولت مدرن، ایلات و عشایر بودند. نیروی نظامی این ولایت نیز منحصرا وابسته به ایلات بود و کارآمدی این نیرو تلاش مضاعفی را می طلبید. یکی از عوامل اصلی کارآمدی و انتظام قشون و نیروی نظامی در ادوار تاریخی، پرداخت به موقع و منظم مواجب آن ها بود. ازآنجاکه بخش زیادی از سپاهیان ایران از ایلات و عشایر بودند، در شرایط ثبات، تاخیر در پرداخت مواجب چندان چالشی برای حکومت مرکزی و ایالتی ایجاد نمی کرد، زیرا روسای فوج های نظامی همان روسای ایلات و طوایف بودند و ساختار اجتماعی ایلات اجازه اعتراض را به آن ها نمی داد، اما در دوره های بی ثباتی و شرایط ناپایدار سیاسی این موضوع به کلی صورت دیگری می یافت و تنها پرداخت منظم و به موقع مواجب، نیروهای نظامی را در دایره اطاعت نگه می داشت؛ بنابراین، مسئله این پژوهش چالش های پرداخت مواجب قشون کرمانشاهان و پیامدهای برآمده از آن است. روش پژوهش، تاریخی - تحلیلی است و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و اسنادی بوده و درنهایت بر پایه یافته های حاصل از منابع و اسناد ، استنتاج و تبیین شده است. نتایج حاصل از پژوهش، بیانگر آن استکه اصول و قواعد منظم و یکسانی در پرداخت مواجب قشون وجود نداشت و نیز تفاوت معناداری بین مواجب افراد قشون و فرماندهان دیده می شد. باوجوداین ازآنجاکه فرماندهان همان حاکمان ایل بودند تعلیق و تاخیر و نپرداختن کامل مواجب در دوران ثبات اجازه اعتراض به افراد قشون نمی داد، اما این امر در شرایط ناپایدار سیاسی به شکل های مختلفی خود را نشان می داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!