زیست شناسی سرخرطومی طبق خارلته Rhinocyllus conicus Fröl. 1792 (Col.:Curculionidae) عامل مهار زیستی علف هرز خارلته Cirsium vulgare (Savi.) Ten. Asteraceae) در منطقه ی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
علف هرز خارلته،Cirsium vulgare (Savi.) Ten. 1835 ، گیاهی است دو ساله که باعث بروزمشکلات جدی در مراتع و مزارع می شود. در این پژوهش، زیست شناسی سرخرطومی طبق خارلتهRhincyllus conicus Fröl, ، به عنوان یک عامل مهار زیستی این علف هرز، در منطقه ی ارومیه مطالعه شد. نتایج نشان داد که این سرخرطومی دارای یک نسل در سال بوده و به صورت حشره ی کامل زمستا ن گذرانی می کند. حشرات کامل در اوایل خرداد ماه از پناه گاه زمستانه خارج و ضمن استقرار روی گیاه میزبان و جفت گیری متناوب، از برگ و ساقه های نرم آن تغذیه می کنند. ماده های بارور، تخم های خود را به صورت انفرادی در زیر طبق و در حفره ای که خود آن را ایجاد می کنند، قرار می دهند. دوره ی رشد و نمو جنینی در شرایط طبیعی پنج تا هشت روز طول می کشد. لاروها بعد از خروج از تخم، وارد طبق شده و تا شش عدد لارو در درون طبق های بزرگ تر می توانند رشد کنند. رشد و نمو لاروی در شرایط طبیعی 5±27 روز طول می کشد. لاروها ضمن رشد و نمو، از بافت های درونی طبق و بذور آنها تغذیه کرده و باعث از بین رفتن و یا تخریب بذرهای درون طبق می شوند. لاروهای کامل یک حجره شفیرگی تخم مرغی شکل تیره رنگ در طبق درست کرده و درون آن تبدیل به شفیره می شوند. دوره شفیرگی در 14-9 روز کامل شده و اولین حشرات کامل نسل جدید از اواسط تیرماه ظاهر، و با ترک طبق، مکان مناسبی را برای زمستان گذرانی جستجو می کنند. حشرات زمستان گذران در اوایل خرداد ماه سال بعد، از مکان های زمستان گذرانی خود خارج می شوند. لاروهای این سرخرطومی توسط دو گونه از زنبورهای پارازیتوئید به نام های Baryscapus crssicornis (Hym. : Eulophidae) و Bracon armeniacus (Hym. : Braconidae) پارازیته می شوند. زنبور B. armeniacus برای اولین بار از ایران گزارش می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!