شیمی کانی و زمین دماسنجی اسفالریت و گالن در ذخیره فراگرمایی چنگوره، شمال غرب تاکستان-رهیافتی بر نوع کانی سازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ذخیره چنگوره در 25 کیلومتری شمال غرب تاکستان، در پهنه فلززائی ترشیاری طارم سفلی واقع است. تزریق نفوذی های مونزوگرانیتی تا گرانودیوریتی به درون مجموعه آندزیتی- داسیتی ائوسن در منطقه سبب ایجاد دگرسانی گرمابی گسترده آرژیلی و سیلیسی و کانی زائی رگه-رگچه ای درون زاد سولفیدی گالن، اسفالریت، پیریت و به ندرت کالکوپیریت و تتراهدریت- تنانتیت بهمراه کانی های ثانویه برون زاد سولفاتی (آنگلزیت) ، کربناتی (سروزیت، مالاکیت، آزوریت) ، سولفیدی (کوولیت) و اکسیدی (هماتیت، گوتیت) در پهنه اکسیدان شده است. در این پژوهش از زمین شیمی و زمین دماسنجی اسفالریت و گالن برای تعیین شرایط سولفیدشدگی، دمای سیال کانه دار و نوع کانی زایی استفاده شده است. حضور دو نسل گالن) رگچه ای برشی شده الف دما بالا دربردارنده میانبارهای تتراهدریت و ب) دما- پایین همراه با اسفالریت کلوفرمی از ویژگی های کانی شناسی شاخص این ذخیره بشمار می آید. براساس بررسی های شیمی کانی نمونه های اسفالریت چنگوره، متوسط تراکم عناصر Cd، Ga و Ge در شبکه اسفالریت به ترتیب 5870، 970 و ppm 1380 است و میانگین نسبت های Zn/Cd و Ga/Ge به ترتیب 4/165 و 39/1 بدست آمد. زمین دماسنج Ga/Ge در اسفالریت نیز دمای سیال کانه دار را در گستره oC 220-170 نشان می دهد. محاسبه log aS2 سیال گرمابی (5/11 - تا 5/13-) براساس درصد مولی FeS (80/0-33/0) ، شرایط سولفیدشدگی متوسط را برای ذخیره گرمابی چنگوره پیشنهاد می کند. با توجه به نتایج زمین دماسنجی Sb/Bi گالن و زمین شیمی اسفالریت [مجموع گوگرد احیا ∑Sred نسبتا پایین، تراکم متوسط Cd (ppm5870) و نسبت میانگین Zn/Cd (4/165) [ شرایط فیزیکوشیمیایی و ترمودینامیکی سیال کانه دار در ذخیره چنگوره با ذخایر فراگرمایی دما-متوسط تا بالا همخوانی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
689 تا 702
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!