تحلیلی بر عناصر هویت بخش شهر سبزوار با تاکید بر دیدگاه شهروندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
موضوع هویت به طور عام و هویت شهری به طور خاص از جمله مقولاتی است که به دلیل نقشی که در شناخت افراد، اشیا، اجتماعات و مکان ها دارد، حائز اهمیت فراوان است. علی رغم اهمیت این موضوع، در دوران اخیر بحران هویت شهری به صورت نگران کننده ای احساس می گردد. عناصر طبیعی، کالبدی، مصنوعی و مولفه های فرهنگی و اجتماعی سه عنصر اصلی هویت بخش شهرها هستندکه شرایط و ویژگی های هر کدام میزان نقش آفرینی آن ها را در هویت بخشی شهر تعیین می کند.
اهداف
هدف اصلی این تحقیق ارزیابی و شناخت مولفه های هویت بخش شهرسبزوار با تاکید بر شناسایی عوامل یاد شده توسط شهروندان است.
مواد و روش ها
این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به دو روش اسنادی (کتابخانه ای) و پیمایش (پرسشنامه) می باشد. جامعه آماری جمعیت بالای 15 ساله شهر سبزوار بوده که حداقل 5 سال سابقه سکونت در این شهر را داشته اند. واحد تحقیق فرد و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به دست آمده است.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان می دهد که بر اساس فراوانی نسبی عوارض شناخته شده توسط پاسخگویان، به ترتیب گروه مولفه های مصنوعی و کالبدی با 21/44 درصد، مولفه های طبیعی با 29/30 درصد و مولفه های انسانی (49/25 درصد) به عنوان بارزترین مولفه های هویت بخش شهر سبزوار محسوب می شوند. همچنین سطح تعلق مکانی شهروندان به عنوان یکی دیگر از عناصر هویت بخش بیش از حد متوسط است. یکی دیگر از نتایج این پژوهش این است که از میان 30 عنصر کالبدی شامل خیابان ها، میادین و پارک های نام برده شده توسط پاسخگویان، به استثنای دو موردکه در مناطق نوساز شهر واقع شده اند، بقیه در بافت قدیمی و میانی شهر قرار دارند. علاوه بر این نتایج بیانگر آن است که بین شناخت ساکنان مناطق مختلف شهر از عناصر هویت بخش کالبدی و مصنوع شهر، تفاوت معناداری وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!