مطالعه تزیینات گچ بری آرامگاه میر زبیر سیرجان و بررسی انتساب آن به هنرمندان کرمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آرامگاه میر زبیر، در روستای شریف آباد سیرجان، دارای تزیینات گچ بری زیبا و پر کاری همانند؛ محراب، کتیبه کمربندی، طاق نماها، گوشواره ها و... است که تاکنون مطالعه کامل و همه جانبه ای درباره ی این اثر و هنرمند سازنده این تزیینات، صورت نگرفته است. در این پژوهش بر آن شدیم تا به دلیل تشابه گچ بری های این بنا، از لحاظ ساختار، نقوش و کتیبه، با گچ بری های امام زاده ربیعه خاتون اشترجان، مسجد کوچه میر نطنز و مسجد کرمانی تربت جام، که دارای امضای هنرمندان کرمانی هستند، ضمن اشاره به محراب هایی که اثر صنع هنرمندان کرمانی است، ویژگی های بصری آن ها را، مبنای مطالعه تطبیقی خود، قرار دهیم و به اهدافی همچون؛ مطالعه تزیینات گچ بری آرامگاه میر زبیر سیرجان و نیز بررسی دلایل انتساب آن به هنرمندان کرمانی دست یابیم. روش یافته اندوزی بر پایه مطالعات میدانی همچون بازدید از بناهای مورد مطالعه و عکس برداری از آن ها و با استناد به منابع مکتوب صورت گرفته که به روش تاریخی تطبیقی، به تحلیل داده های به دست آمده از نمونه های مطالعاتی می پردازد. از این رو به دلیل وجوه مشترک بسیار گچ بری های دارای امضای هنرمندان کرمانی با گچ بری های آرامگاه میر زبیر سیرجان، چه در ساختار آن ها مانند؛ مزین شدن لچکی محراب و برخی طاق نماها، با فرمی گرد، مماس بودن این فرم گرد در تمام لچکی ها با دیواره محیطی لچکی و چه در نقش مایه ها همانند؛ گل و برگ های ختایی با تزیینات رویه سازی مشترک و نیز در کتیبه ها مثل؛ قرار دادن جایگاهی ثابت، برای ثبت کتیبه های حاوی؛ نام هنرمند سازنده و تاریخ ساخت محراب، فشردگی و شلوغی کتیبه های کمربندی و... به احتمال قوی می توان گفت که، تزیینات گچ بری این بنا نیز، کار هنرمندان کرمانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!