بازاریابی اجتماعی در محیط های سلامت محور با تاکید بر نقش واسطه گران دانش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بازاریابی اجتماعی یا از زاویه ای دیگر بازاریابی نوین به تولید محصولات و خدمات منطبق بر نیازها و خواسته های مشتری توجه دارد. بازاریابی اجتماعی، از اصول و فنون بازاریابی تجاری برای انتقال عقاید، نگرش ها و رفتار با جامعه و به عنوان یکی از مداخلات در ارتقای سلامت استفاده می نماید. آشنایی واسطه گران و فعالان حوزه سلامت با مفاهیم بازاریابی اجتماعی و کسب مهارت استفاده از آن، نتایج مطلوبی در جهت ارتقای سلامت جامعه و در راستای فعالیت آن ها شامل شناسایی، همکاری و ایجاد ارتباط بین ذینفعان، تسهیل همکاری¬ها، ایجاد محصولات دانشی مناسب و به اشتراک گذاری اطلاعات را به دنبال خواهد داشت. نقش واسطه گران دانش به عنوان یک مؤلفه انسانی نشان داده است که با افزایش ارتباطات انسانی احتمال تغییر رفتار در ترجمان دانش وجود دارد.
گسترش و پیشرفت دانش در تولید، شکل گیری و به کارگیری آن است. برطرف کردن موانع موجود از قبیل "کمبود آگاهی، افزایش اطمینان، منابع و تعهد سیاسی" نیازمند پشتیبانی بسیاری از تصمیم ها شامل دستورالعمل هایی از قبیل افزایش میزان آگاهی، کاهش شکاف دانشی موجود و همچنین افزایش منابع است که وضوح شکاف بین تولید و بهره برداری از دانش پزشکی در شعار "دانش برای بهبود سلامت" دیده شده است. یکی از مهمترین بخش های انتقال دانش، ترجمان (ترجمه) یافته های پژوهشی به زبان مخاطبان و ذینفعان جهت بهره برداری بیشتر است. بنیاد کانادایی تحقیقات در خدمات سلامت با مطرح کردن موضوع "چهره های انسانی در پدیده انتقال دانش" به نیروی انسانی واسط (واسطه گر دانش) ، که می تواند پژوهشگر و یا استفاده کننده از دانش نباشد بلکه پل ارتباطی بین این 2 گروه و موجب تعامل بین آن ها گردد، اشاره دارد. از اینرو به افرادی که نقش تسهیل کننده در امر ترجمان دانش را بر عهده دارند، واسطه گران دانش می¬گویند که این افراد می توانند در فرایند ترجمان دانش، بازاریابی اجتماعی حوزه سلامت و تغییر رفتار مشتریان در استفاده از محصولات مستخرج از پژوهش نقش مؤثری داشته باشند.
در مطالعات سلامت محور به این نتیجه اشاره شده است که واسطه گران دانش جهت تسهیل فرایند ترجمان دانش باید 10 هدف مهم را در نظر بگیرند که شامل 1) شناسایی، همکاری و ایجاد ارتباط بین ذینفعان، 2) تسهیل همکاری ها میان ذینفعان، 3) شناسایی و فراهم آوری اطلاعات مناسب، 4) گسترش مهارت های تفسیر و تحلیل، 5) ایجاد محصولات دانشی مناسب، 6) هماهنگ کردن پروژه¬های تحقیقاتی، 7) پشتیبانی از ارتباطات و به اشتراک گذاری اطلاعات، 8) توسعه، نگهداری و تسهیل استفاده از شبکه، 9) تسهیل و ارزیابی تغییرات، 10) حمایت از نتایج مورد نظر ترجمان دانش، می باشد.
با توجه به معنای بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت، کاربرد فناوری ها و اصول بازاریابی تجاری به منظور تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های طراحی شده جهت اثرگذاری بر رفتار دلخواهانه و داوطلبانه فرد یا گروه هدف به منظور بهبود رفاه شخصی خود و جامعه، اثربخشی بازاریابی اجتماعی و تاثیرگذاری آن بر نگرش ها و رفتار های افراد در ترویج استفاده از خدمات سلامت، به تایید رسیده است پس واسطه گران دانش در حوزه سلامت باید با استفاده از سیستم دانش محوری، بازاریابی اجتماعی که موجب تغییر نگرش افراد از سمت نامطلوب به سمت مطلوب می گردد را در نظر داشته باشند تا به اهداف ترجمان دانش برسند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!