پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبک های دلبستگی در دبیران دبیرستانها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بسیاری از پژوهشها نشان داده اند که افراد دارای سبک دلبستگی ایمن از هوش هیجانی بالاتر و از روابط میان-فردی، حل مسائل اجتماعی، مقابله با تنیدگی و سلامت روانشناختی و جسمانی بهتری برخوردارند. هدف پژوهش حاضر پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبک های دلبستگی (صمیمی، اتکایی، اضطرابی) در دبیران دبیرستانهاست. به این منظور 80 نفر از دبیران دبیرستانهای شهر تبریز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به سوالهای مقیاس رگه فرا خلقی (سالووی و همکاران، 1995) و مقیاس سبک های دلبستگی بزرگسالان (کالینز، 1996) پاسخ دادند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که مولفه های هوش هیجانی (توجه به احساسات، شفاف سازی احساسات، بازسازی خلق) با سبک های دلبستگی اتکایی و اضطرابی ارتباط دارند. افزون بر این، تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سبک دلبستگی اضطرابی در دبیران، مولفه های توجه به احساسات، شفاف سازی احساسات و بازسازی خلق در هوش هیجانی را پیش بینی می کند. همچنین دبیران دارای سبک دلبستگی اتکایی (اعتماد به دیگران) ، هوش هیجانی بیشتر و دبیران دارای سبک دلبستگی اضطرابی، هوش هیجانی کمتری را گزارش کردند. نتیجه پژوهش نشان داد که هوش هیجانی دبیران از روی کیفیت دلبستگی قابل پیش بینی است و هوش هیجانی ارتباطی تنگاتنگ با نوع دلبستگی دارد. تلویحات نظری یافته ها و کاربردهای عملی نتایج به دست آمده از لحاظ به کارگیری در درمان اختلالات روانی در مقاله گزارش شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1884066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!