کاربرد ویژگی های رسوب شناسی برای تعیین منشا تپه های ماسه ای حاشیه غربی دریاچه ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناخت دقیق منشارسوبات تپه های ماسه ای و تعیین حساسیت آنها به فرسایش از اهمیت بالایی برخوردار است که موجب می گردد فعالیت های اجرایی مبارزه با فرسایش در مناطق حساس تر متمرکز شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات رسوب شناسی و طبقه بندی تپه های ماسه ای ایجاد شده در حاشیه غربی دریاچه ارومیه است. در پژوهش، ابتدا نقشه رخساره های ژئومورفولوژی منطقه تهیه و سپس به ترتیب 21 نمونه از منطقه برداشت و12 نمونه از تپه های ماسه ای (رو و و پشت به باد) برداشت شد. نتایج دانه بندی مشخص کرد که فراوانی قطر ذرات در تپه های ماسه ای 125-500 میکرون است که نشانه فاصله حمل کوتاه و نزدیک بودن محل برداشت رسوبات است. همچنین جور شدگی ذرات در منطقه برداشت رسوب ضعیف و در تپه های ماسه ای خوب تا متوسط هستند. از نظر چولگی نیز از ذرات خیلی ریز، ریز، متقارن، درشت و خیلی درشت و از نظر پخ شدگی نیز از خیلی پهن، پهن و متوسط متغیرند. نتایج موفورسکوپی دانه های کوارتز در الک250 میکرون نیز مشخص کرد که در رسوب های تپه های ماسه ای حدود53 % دانه ها به صورت هاله و 4/14% درخشان که بیانگر تاثیر فرایندهای آبی و حدود40 % دانه ها نیز به صورت مات که نشان از حمل ذرات توسط باد دارند. از نظر مقدار شوری بر اساس طبقه بندی بسلر، تپه ها در گروه شور و شدیدا شور قرار گرفته است که این موضوع نشان می دهد بادهای محلی ذرات ریز نمک را از سمت دریاچه ارومیه به طرف تپه ها حمل نموده است. ژسروی سطح دریاچه و ایجاد اراضی شور جدید از یک سو و خشکتر شدن اراضی حاشیه مرطوب موجب ایجاد منابع برداشت رسوب و تشکیل تژه های ماسه ای جدید شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!