مروری بر روش های محاسبه پریود اساسی آبرفت ها در حالت یک بعدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
تاثیر شرایط خاک محل بر خصوصیات حرکت زمین و لزوم در نظر گرفتن ویژگی های خاک زیرین برای طراحی سازه های پایدار در برابر زلزله از دیرباز آشکار شده است. در نتیجه محاسبه پارامتری همچون پریود اساسی که بتواند به طور کامل خصوصیات ساختگاه را تشریح نماید از اولویت های ژئوتکنیک لرزه ای است. از این رو در این مقاله به مرور روش های مختلف محاسبه T برای نهشته های خاکی با رفتار خطی یا خطی معادل، در حالت یک بعدی، پرداخته شده است. در ابتدا حل تحلیلی برای چندین حالت توزیع مدول برشی و یا سرعت موج برشی با عمق ارائه گردیده و سپس روش رایلی که در زمره روش های انرژی می باشد، بیان شده است. محاسبه پریود اساسی آبرفت های چندلایه به وسیله روش های مذکور و بدون استفاده از کامپیوتر با وجود برخوردار بودن از دقت مناسب، امری طاقت فرسا می باشد. به منظور ساده سازی و تسریع فرآیند حل، روش های تقریبی به کار گرفته می شوند. این روش ها بر اساس تئوری های فیزیکی و عملیات آماری به دست آمده اند. در این مقاله روش های تقریبی حاصل کار محققین در دوره های مختلف نیز مرور شده است. از نتایج روش های بررسی شده می توان در طبقه بندی ساختگاه و ترسیم نقشه های ریزپهنه بندی، به منظور پیش بینی نسبت های بزرگنمایی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!