بررسی کارایی فرایند پروکسون در راکتور با بستر آکنده در حذف سورفاکتانت آنیونی و COD از فاضلاب واحد شستشوی خودرو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کارواش صنعتی است که میزان زیادی آب مصرف کرده و فاضلاب آن حاوی انواع آلاینده ها می باشد. هدف از انجام مطالعه، بررسی کارآیی فرآیند پروکسون به عنوان روشی برای حذف سورفاکتانت و COD از تصفیه فاضلاب حاصل از شستشوی اتومبیل در کارواش بود.

روش ها

مطالعه در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد. در مجموع 54 نمونه به صورت روزانه از یکی از کارواش های شهر یزد جمع آوری شد و درصد حذف پارامترهای اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD) با روش ویال استاندارد و سورفاکتانت آنیونی با روش مواد فعال متیلن آبی (MBAS) تعیین گردید. آزمایش به ترتیب در دز ازن 7/0 میلی گرم در دقیقه، غلظت 20،10 و 40 میلی مول در لیتر H2O2، زمان60،30 و90 دقیقه و pH 7، 9 و 11 و در یک راکتور استوانه ای شکل انجام شد. از نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 و آزمون ANOVA برای آنالیز داده ها استفاده گردید.

نتایج

نتایج نشان داد راندمان حذف COD و سورفاکتانت های آنیونی با افزایش pH و زمان تماس افزایش می یابد، به طوری که در دز ازن 7/0 میلی گرم در دقیقه، غلظت 40 میلی مول H2O2، 11pH= و زمان واکنش90 دقیقه، میزان حذف COD و سورفاکتانت های آنیونی به ترتیب 77/74 و 27/74 درصد به دست آمد.

بحث و نتیجه گیری

فرایند پروکسون دارای توانایی خوبی در حذف COD و سورفاکتانت های آنیونی می باشد. مطالعات مشابه نیز یافته های حاصل از این تحقیق را تایید می کند. ضمن این که انجام روش های پیش تصفیه برای بررسی کارایی بیشتر این فرآیند پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!