مطالعه ارتباط بین تابآوری در زنجیره تامین و رقابت پذیری کشورها به وسیله تحلیل همبستگی کانونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
تغییرات مستمر و شتابان در دنیای امروز، منجر به تشدید رقابت شده است. رقابت پذیری به منزله مجموعه نهادها، سیاست ها و عوامل تعیین کننده سطح بهره وری یک اقتصاد محسوب می شود؛ مجموعه ای که به نوبه خود، سطح شکوفایی قابل دستیابی برای یک اقتصاد را تنظیم می کند. رقابت پذیری مفهومی چند بعدی است که یکی از ابعاد آن، درجه انطباق پذیری با تغییرات غیرمنتظره محیط کسب و کار و به نوعی تداعی کننده تاب آوری است. تاب آوری بر توسعه قابلیت انطباق پذیری به منظور آمادگی در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی و پاسخگویی در برابر اختلالات و بازیابی از آنها تمرکز دارد. هدف از این تحقیق مطالعه ارتباط بین تاب آوری و رقابت پذیری کشورها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی است. یافته ها حاکی از وجود رابطه مثبت، معنادار و قوی بین تاب آوری و رقابت پذیری حکایت دارد و میانگین توان مجموعه تاب آوری برای پیش بینی تغییرات مجموعه رقابت پذیری در حد بالایی برآورد شده است. در مجموعه تاب آوری، "زنجیره تامین" بیشترین و "کیفیت ریسک" کمترین اثر را بر ایجاد یک رابطه معنادار بین تاب آوری و رقابت پذیری داراست. در مجموعه رقابت پذیری نیز هر سه متغیر "الزامات اساسی"، "ارتقاء دهنده های کارایی" و "نوآوری و پیچیدگی کسب و کار" به طور تقریبا برابر بر ایجاد یک رابطه معنادار بین تاب آوری و رقابت پذیری اثر گذارند. پیشنهاد می شود در عین حال که لازم است رویکردی نظام مند شامل تمام عناصر این مدل برای ارتقاء تاب آوری و رقابت پذیری مورد ملاحظه قرار گیرد، سیاست گذاری های ملی و شرکتی به اثرگذارترین عوامل شناسایی شده در ارتقاء این دو شاخص، توجه ویژه ای شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!