مروری بر ضایعات نان؛ ضرورت کاهش ضایعات نان برای افزایش بهره وری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
نان در سراسر دنیا، یک غذای اصلی محسوب می‏شود. معمولا از آرد گندم خمیری تهیه می‏کنند که به کمک خمیرمایه ور می‏آید و حجمش زیاد می‏شود و در نهایت درون فر یا تنور آن را می‏پزند. نان یکی از مهم‏ترین مواد غذایی مورد مصرف در دنیا می‏باشد که در اکثر کشورها به خصوص در کشور ما، بخش مهمی از نیاز طبقات کم درآمد و آسیب پذیر جامعه را تشکیل می‏دهد. جمعیت ایران نیز علیرغم اینکه حدود یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‏دهد ولی حدود 5/2 درصد گندم جهان را مصرف می‏کند که بیش از سطوح استاندارد بین المللی است. امنیت غذایی در ایران رابطه تنگاتنگی با گندم، نان و ضایعات مربوط به آن دارد. بررسی الگوی مصرف موادغذایی در استان‏های مختلف کشور نشان می‏دهد که نان عمده‏ترین گروه غذایی تامین کننده انرژی و پروتئین دریافتی روزانه می‏باشد. مسئله ضایعات نان از مسائل مهم و گریبانگیر جامعه امروز به شمار می‏آید، چرا که با وجود تولید بالای گندم در کشور، از بزرگترین واردکنندگان گندم در دنیا محسوب می‏شدیم. قسمت اعظم ضایعات نان که از طرف برخی سازمان‏ها با میزان های متفاوت اعلام می‏شود عملا در مرحله مصرف ایجاد می‏شود. البته ضایعات نان منشا تولید را نیز دارد که در این زمینه می‏توان عدم یکنواختی کیفیت آردها که درنتیجه عدم اختلاط گندم‏ها بوجود می‏آید برشمرد. میزان ضایعات نان در کشورهای کمتر توسعه پیدا کرده بیشتر می‏باشد. کاهش ضایعات نیز با میزان بهره‏وری در ارتباط است. هرچقدر ضایعات کمتر شود میزان بهره‏وری افزایش می‏یابد. در این مقاله به ضایعات نان، عوامل موثر بر ضایعات نان و همچنین راه‏های کاهش ضایعات نان می‏پردازیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!