کودکان داعش: از درون فکنی ایستار تکفیری تا برون فکنی رفتار تسخیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ایدئولوژی داعش به معنای انکار هرگونه تاریخ مندی و تحول پذیری و قرار گرفتن آموزه های آن در جایگاه رفیع حقایق فرا تاریخی و تغییرناپذیر است. این گروه با تکیه بر قواعد خود برساخته بر اساس تفاسیر تنگ نظرانه، مبنای تعین بخشی برای حقیقت و مشروعیت عرضه می دارد و رهیافت و نگرشی کاملا متفاوت از قدرت و قواعد سیاسی و اجتماعی ترسیم می کند. طبق این رهیافت متفاوت، این گروه با رویکرد محافظه کارانه رادیکال به بهره برداری از جوانان و کودکان در مقیاسی وسیع با کارکردی متمایز پرداخته است؛ امری که گرچه یک جنایت جنگی و نقض قواعد بین المللی و حقوق بشر محسوب می گردد، اما بر اساس دکترین این گروه، امری الهی و مشروع و مورد تایید پیامبر (ص) انگاشته می شود. نوشتار حاضر با روشی توصیفی - تحلیلی و علی و بر اساس رویکرد تلفیقی از مباحث نظری (جامعه پذیری سیاسی و خود ایده آل کارن هورنای) در راستای فهم انگیزه و هدف داعش از این اقدام و پیامدهای آن، بر این فرض استوار است که داعش با هدف گیری کودکان، درصدد انتقال تدریجی فرهنگ سیاسی خاص خود به آنان و نهادین کردن آرام ایستارها و هنجارها و درنتیجه ضمانت بقای خود در درازمدت است که می توان از این امر تحت عنوان «ترور سرد» یاد نمود. کودکان که در سپهر زیستی وحشت آلود و مرگ آلود به سر می برند، به انسانی تک ساحتی و درنتیجه، به شخصیت های فرهنگی خشن و متوهم بدل می گردند که یگانه راه ایمن زیستن را خشونت ورزی می پندارند؛ چشم انداز چنین تربیتی گرایش وافر به ناامنی و بی ثباتی های سیاسی خواهد بود که به نوبه خود تهدیدهایی جدی را متوجه منطقه و جهان خواهد ساخت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!