تاثیرپایدارسازی نظام درآمدی در تامین مالی شهرداری ها

پیام:
چکیده:
تامین منابع مالی یکی از مهم ترین وظایف نهادهای عمومی از قبیل شهرداری هاست. هرچند که منابع مالی شهرداری ها به صور مختلف قابل حصول است اما همه آن ها از خصوصیات درآمدهای پایدار برخوردار نیستند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر پایدارسازی نظام درآمدی بر تامین مالی شهرداری ها تهران می باشد. ابتدا از چهار چوب نظری و پیشینه ی تحقیق روش های تامین مالی شهردار ها شناسایی گردید. سپس با استفاده از نظر خبرگان این گزینه ها مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران 40 نفر از مدیران و 60 نفر از کارشناسان ارشد شهرداری های مناطق 22 گانه تهران که تعداد کل آن ها 100 نفر می باشد. بعد از مشخص شدن روش های تامین مالی شهرداری تهران، پرسش نامه شماره 1 پس از تایید روایی پایایی آن بین 100 نفر از خبرگان شهرداری تهران جهت بررسی و انتخاب بهترین روش تامین مالی شهرداری تهران توزیع شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون (K-S) ، نرمال بودن یا غیر نرمال بودن داده ها بررسی گردید. درنتیجه در خصوص روش های تامین مالی شهرداری تهران و میانگین های به دست آمده: روش تامین مالی عوارض حذف پارکینگ با (85/3) رتبه اول و بقیه روش های رتبه های دوم تا هجدهم را کسب نمودند. پس از مشخص شدن ابعاد پایدارسازی نظام درآمدی در تامین مالی شهرداری تهران پرسش نامه شماره دو طراحی و پس از تایید روایی و پایایی و بررسی آزمون (K-S) و با توجه به نرمال بودن داده از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد، ضریب تعیین برای متغیر های مستقل برابر (88/0) شده است بنابراین هر پنج بعد پایدارسازی نظام درآمدی روی هم رفته توانسته اند (88%) بر روی تامین مالی شهردار تهران تاثیر گذار باشند. با توجه به ضریب مسیر (مقدار بتا) ، می توان گفت بیشترین تاثیر را تداوم پذیری اقلام درآمدی داشته است و مشارکت پذیری نظام درآمدی از بقیه تاثیرکمتری داشته است. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت پایدارسازی نظام درآمدی شهرداری تهران ارائه گردیده است.
کلیدواژگان:

تامین مالی، پایدارسازی، نظام درآمدی، شهرداری تهران، تکنیک تحلیل مسیر

زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!