بررسی مولفه های تحول نظام سلامت در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی با تکنیک آنتروپی شانون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از اسناد هدایت کننده در عرصه برنامه ریزی سلامت کشور سند تحول نظام سلامت می‫باشد که تا سال 1404 هدایت‫کننده فعالیت های حوزه سلامت کشور خواهد بود. آموزش و پرورش و آموزش سلامت از جمله حوزه های مهمی است که در تحول نظام سلامت به آن توجه شده است. در همین راستا هدف از انجام مطالعه حاضر، تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس مولفه های مرتبط با آموزش در سند تحول نظام سلامت بود تا میزان توجه و پرداختن به این مولفه ها در کتب درسی دوره ابتدایی مشخص گردد.
روش کار
نوع مطالعه توصیفی و روش مورد استفاده تحلیل محتوا با بهره گیری از تکنیک آنتروپی شانون بود. در این تکنیک ابتدا فراوانی هر مولفه در محتوای مورد نظر تعیین می گردد، سپس فراوانی ها به داده های بهنجار تبدیل شده و بر اساس آن بار اطلاعاتی و ضرایب اهمیت برای هریک از شاخص ها و مولفه های سلامت، حوادث، پیشگیری ، تغذیه و شاخص های آن ها محاسبه می گردد.
یافته ها
ضریب اهمیت به دست آمده برای مولفه سلامت تغذیه (308/0) بیش از سایر مولفه ها بود و مولفه پیشگیری دارای کمترین مقدار ضریب اهمیت بود (114/0). در میان شاخص ها نیز پس از شاخص سلامت تغذیه (191/0) ، شاخص سلامت جسمانی (189/0) دارای بیشترین ضریب اهمیت بود و ضریب اهمیت به دست آمده برای شاخص پیشگیری از رفتارهای پرخطر معادل صفر محاسبه شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در میان کلیه صفحات کتاب های علوم تجربی دوره ابتدایی به مولفه ها ی سلامت تغذیه و سلامت (جسمانی، خانواده، روانی و محیط) بیش از سایرین و به مولفه پیشگیری بسیار اندک پرداخته شده است. بر همین اساس در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در سند تحول نظام سلامت کشور، و با توجه به اهمیت مولفه های مذکور در ارتقای سطح سلامت کشور، ضروری است در محتواهای آموزشی اعم از کتاب های درسی و غیردرسی، به مولفه های مذکور پرداخته شده و به طور جدی و اساسی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
462 تا 474
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!