قراردادهای تسلیحاتی شاه با آمریکا، انگلیس، فرانسه و شوروی

چکیده:
درمقاله پیش رو، قراردادهای تسلیحاتی و روابط نظامی ایران در دوره حکومت محمدرضا پهلوی با کشورهای آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و شوروی بررسی شده است. در این مقاله نویسنده تلاش می کند با اتکا به مدارک و مستندات و شواهد موجود از خرید های تسلیحاتی رژیم شاه ، اهداف و نتایج این قراردادهای یکسویه شاه با آمریکا،انگلیس، فرانسه و شوروی را تحلیل و بررسی کند. زیرا تسلیحات از اساسی ترین محورهای امور دفاعی هرکشوری است. به طوری که تولید، تجهیز، تامین و بهره مندی از سلاح، از جمله مسائل مهم و سنتی مرتبط با قدرت دفاعی ملی شمرده می شود. در این ارتباط نویسنده با طرح این پرسش اساسی که آیا هدف اصلی شاه در خرید این همه ساز و برگ نظامی، حفظ امنیت و تثبیت اقتدار ملی ایران بود؟ می کوشد نشان دهد که حداقل سه هدف دیگر پشت پرده قرار دادهای تسلیحاتی پنهان بود. اول دوام و بقای سلطنت شاه از طریق تجهیز ارتش و نیروی انتظامی برای سرکوب مخالفان داخلی شاه ، دوم سیاست های دیکته شده از سوی قدرتها بویژه آمریکا برای نقش آفرینی در منطقه به عنوان ژاندارم منطقه ای آمریکا در خلیج فارس ، سوم ایجاد تقاضا برای شرکتهای بزرگ اسلحه سازی آمریکا و سایر کشورها که بعضی از آنها در آستانه ورشکستگی بودند. درنهایت تامین سودهای سرشار برای خانواده پهلوی و وابستگان به آنها از جمله ارتشبد طوفانیان از طریق گرفتن حق دلالی از شرکتهای بزرگ اسلحه سازی در کشورهای فروشنده سلاح به ایران.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!