بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان باردار در زمینه تغذیه در دوران بارداری در شهر یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بارداری یکی از مهم ترین مراحل زندگی مادر و جنین میباشد که نیاز مادر به انرژی و مواد غذایی در این دوران به دلیل تغییرات فیزیولوژیک افزایش یافته و در نتیجه وضعیت تغذیه ای مادر تاثیر چشمگیری بر سلامت او ، جنین ، پیامدهای بارداری و نهایتا جامعه دارد. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که آگاهی و نگرش تغذیه ای بر وضع تغذیه موثر میباشند ، لذا بررسی حاضر به منظور تعیین آگاهی،نگرش و عملکرد (KAP) زنان باردار شهر یزد در خصوص تغذیه دوران بارداری انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی است که بر روی 120 نفر از زنان باردار شهر یزد انجام گردید. پرسشنامه های مورد بررسی در این پژوهش محقق ساخته بوده و شامل متغیر های دموگرافیک، آگاهی، نگرش و عملکرد زنان باردار می باشد. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه18) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
نتایج نشان داد که آگاهی در3/33% زنان باردار ضعیف،2/64 % متوسط و 5/2 % خوب بود. نگرش اغلب افراد (2/98 %) در خصوص تغذیه مناسب دوران بارداری مثبت بود. عملکرد 70% از افراد در خصوص تغذیه مناسب دوران بارداری در محدوده متوسط قرار داشت.
نتیجه گیری
مطابق با نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر ، آگاهی و عملکرد اکثر افراد در زمینه تغذیه دوران بارداری در محدوده متوسط قرار داشت همچنین نگرش اکثر افراد نسبت به تغذیه دوران بارداری مثبت بود. لذا باید برنامه های آموزشی جهت بهبود آگاهی و عملکرد زنان باردار توسط مراقبین دوران بارداری اجرا گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
134 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!