آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان مراقبت های بهداشتی شاغل در بخش های انکولوژی، همودیالیز و پیوند بیمارستانهای اصفهان در خصوص واکسیناسیون آنفلوآنزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که در افراد با ایمنی سالم معمولا خود محدود شونده است اما در بیماران با نقص ایمنی می تواند خطرناک باشد و باعث عفونت های شدید با خود ویروس یا بصورت ثانویه با باکتری ها بشود. اغلب این عفونت ها در ریه متمرکز می شود و در بعضی مواقع میتواند باعث مرگ بیمار بشود. لذا جلوگیری از سرایت این بیماری به این گونه بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است و در این راستا رفتار مراقبان این بیماران اهمیت خود را داراست. این مطالعه در جهت بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی شاغل در بخش های انکولوژی ، همودیالیز و پیوند بیمارستانهای اصفهان در سال 1396 انجام پذیرفت.
روش
در این مطالعه ی توصیفی، مقطعی پرسشنامه ای شامل بخش اطلاعات دموگرافیک و 34 سوال تنظیم شده برای ارزیابی آگاهی، نگرش وعملکرد بود، که روایی و پایایی آن در حد مطلوب تعیین شد. سپس این پرسشنامه، به 110 نفر از کارکنان بهداشتی تحویل داده شد و از آنان خواسته شد که آن را تکمیل کنند و پس از تکمیل مورد بررسی قرار گرفت و آگاهی ،نگرش و عملکرد کارکنان برآورد شد و با کمک نرم افزار SPSS اطلاعات دسته بندی و تحلیل گردید.
نتایج
از بین 110 نفر شرکت کننده در مطالعه 72 نفر (5/65 %) زن و 38 نفر (5/34 %) مرد بودند
میانگین سنی افراد مطالعه شده 7 7/32 سال برآورد گردید و میانگین سابقه کار آنها 8/6 49/8 سال بود.
از این تعداد بیشترین افراد یعنی 74 نفر (3/67 %) پرستار بودند. میانگین نمره آگاهی افراد 55/4 ± 75/14 محاسبه گردید و نگرش افراد در خصوص واکسن آنفلوآنزا خوب بود. بر اساس بررسی انجام شده فقط 58 نفر از کل 110 نفر مطالعه شده (7/52 %) واکسن را تلقیح کرده اند
نتیجه گیری
با توجه به آگاهی مطلوب شرکت کنندگان و نگرش نسبتا مثبت شرکت کنندگان و نسبت پایین واکسیناسیون در آنها به نظر می رسد که با الگو برداری از کشورها و مناطقی که نسبت واکسیناسیون بهتری دارند اقدامات لازم درخصوص بهبود نگرش و در نهایت عملکرد پرسنل بهداشتی انجام شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
164 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!