تاثیر درمان هیجان مدار بر اضطراب و افسردگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان یزد در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
زن سرپرست خانوار، یک واقعیت اجتماعی است که امروز در تمام جوامع به چشم می خورد و به دلایل مختلف به وجود می آید. این زنان، از آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند و از آنجا که این قشر درجاتی از پریشانی هیجانی، نشانه های عمومی اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند، این مطالعه با هدف اثربخشی درمان هیجان مدار بر اضطراب و افسردگی زنان سرپرست خانوار انجام شد.
روش تحقیق: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه آزمایش و کنترل است که بر روی 30 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد شهرستان یزد بصورت تصادفی در سال 1395 انجام گردید. پرسشنامه های مورد بررسی در این پژوهش شامل اضطراب و افسردگی بک می باشد. در نهایت، داده های جمع اوری شده با استفاده از نرم افزار spss (نسخه 20) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
نتایج نشان داد که روش درمان هیجان مدار توانسته است میزان اضطراب زنان سرپرست خانوار را کاهش دهد. همچنین اندازه اثر برابر با 522/0 گزارش شده که نشان می دهد 52 درصد از تغییرات واریانس ناشی از متغیر مستقل می باشد. همچنین روش درمان هیجان مدار توانسته است میزان افسردگی زنان سرپرست خانوار را کاهش دهد. همچنین اندازه اثر برابر با 734/0 گزارش شده که نشان می دهد 73 درصد از تغییرات واریانس ناشی از متغیر مستقل می باشد. بنابراین می توان نشان داد که روش درمانی هیجان مدار بر اضطراب و افسردگی زنان سرپرست اثر معناداری دارد. (001/0>p)
نتیجه گیری
مطابق با نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، مدل چند متغیری تحلیل کوواریانس پژوهش حاضر بیانگر آن است که تغییرات ایجاد شده در گروه ها می تواند در اثر مداخله ی ایجاد شده باشد. از این رو می توان نتیجه گرفت که روش درمانی هیجان مدار بر اضطراب و افسردگی زنان سرپرست موثر بود. بنابراین روش درمانی هیجان مدار می تواند بر کاهش اضطراب و افسردگی زن سرپرست خانوار مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
173 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!