سخن سردبیر

نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وضع نگران کنندۀ افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج، پیامدهای متعددی را در جامعه بروز می دهد؛ نداشتن پایگاه خانوادگی، تزلزل در دلبستگی فرد به زندگی هنجارمند را سبب خواهد شد و ایجاد رابطه های سست و ناپایدار و هنجارشکنی هایی همانند ازدواج سفید، میل به همزیستی و دوستی با جنس مخالف و در نتیجه، در هم شکنی پایگاه خانه و خانواده را می نمایاند. مهم ترین آسیب نبودن کانون خانواده در زندگی فرد، عدم تعادل روحی و روانی وی را در درازمدت به صورت احساس از خود بیگانگی، یاس و ناامیدی و بی هدف بودن در زندگی نمایان می کند؛ گرچه به ظاهر اینگونه افراد خود را فارغ از قید و بندهای همسرداری و خانواده نشان می دهند، اما در خلوت خود، احساس رضایت باطنی ندارند. از طرفی، ایجاد ساختارهای مالی و اقتصادی مناسب در کنار فرهنگ غنی دینی و ملی، نگرانی ها و توجی هات گریز از تشکیل خانواده را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهند که هرچه افراد جامعه از نظر فرهنگی و اجتماعی بالغ تر باشند، حقوق شهروندی خود و دیگران را بیشتر رعایت می کنند و خانواده های تشکیل شده توسط آنان از قوام و دوام بالاتری برخوردارند. همچنین در ارتباط عاطفی افراد منطقی تر، وابستگی های رفتاری گسترده تر شده و در کنار هر فرد حداقل چند ابزار ارتباطی تسهیل می شود؛ اما به دلیل فقدان بلوغ افراد و ضعیف بودن عواطف و احساس اشخاص نسبت به هم، روابط سردتر و شکننده تر است.
بدیهی است پدیدار شدن چنین احساسهایی افراد را ترغیب می کند که خلا حاصله را با جایگزینی غیر اصیل و گاه مخرب جبران کنند؛ بدین گونه که اعتیاد فزاینده به انواع مخدرها، سرگرمی های خالی از محتوا جایگزین نهادهای اصیل مانند خانواده، عشق و پایبندی افراد به خانواده، جامعه و ملت می شود.
این نشریه مفتخر خواهد بود که کندوکاوهای عالمانه و راهگشای اندیشمندان را در جامعۀ اسلامی در جهت خدمت به ملت شهید پرور اشاعه داده تا افقی نو حاصل شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!