تبیین نقش شبکۀ خویشاوندی در استحکام خانوادۀ هسته ای (مطالعۀ موردی: شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در جوامع صنعتی از قدرت و نفوذ شبکۀ خویشاوندی کاسته شده و بسیاری از کارکردهای آن به سایر نهادهای اجتماعی واگذار شده است. در ایران، شبکۀ خویشاوندی در کنار خانوادۀ هسته ای بوده و از این خانواده ها پشتیبانی می کند. در همین راستا، این پژوهش با هدف تبیین نقش شبکۀ خویشاوندی در استحکام خانوادۀ هسته ای شهر تهران انجام پذیرفته است.
روش
این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری این تحقیق، خانواده های مستقر در مناطق مختلف شهر تهران (1، 4،16، 6 و 22) بوده که برابر آمار، حدود 600 هزار واحد است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران،400 نفر تعیین که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامۀ محقق ساخته بوده و پایایی آن با ضریب 9/0 آلفای کرونباخ و اعتبار تحقیق با روش اعتبار صوری تایید شده است.
یافته ها
براساس آزمون فرضیه ها، ارتباط بین استحکام خانوادۀ هسته ای با متغیرهای کارخانگی، مراقبت و نگهداری، حمایت های مالی و اقتصادی، ازدواج و زاد و ولد، کنترل اجتماعی، مشارکت در وقایع مهم زندگی، اوقات فراغت، مشارکت سیاسی و اوقات فراغت دارای سطح معناداری است.
نتیجه گیری
نتایج نشان دادکه شبکۀ خویشاوندی در ایران همچنان دارای کارکرد و نقش است و خانوادۀ هسته ای همچنان ارتباط خود را با شبکۀ خویشاوندی حفظ کرده اند و خانوادۀ هسته ای با این که جدا از هم هستند، اما ارتباط خود را با شبکۀ خویشاوندی حفظ و از سوی خویشاوندان خود مورد حمایت قرار می گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!