رفتارهای ارتقاءدهنده سلامتی در پرستاران ایران: مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
پرستاران بزرگترین گروه حرفه ای در سیستم مراقبت های بهداشتی و درمانی هستند که می توانند الگوی ایده آل برای ارتقاء سلامت بیماران باشند. اما دانش پرستاران در زمینه ارتقاء سلامت به خود مراقبتی در خود آن ها منجر نمی گردد. هدف این مطالعه مروری پاسخ به این سوال است که سبک زندگی رفتارهای ارتقاءدهنده سلامتی در پرستاران ایرانی چگونه است؟
منابع داده ها: برای انجام این پژوهش مروری ابتدا با استفاده از سیستم MeSH کلیدواژه های ارتقاء سلامت، شیوه زندگی، پرستار، رفتار و ایران (Health promotion, Lifestyle, Nurse, Behavior, Iran) بازیابی و سپس به دو زبان انگلیسی و فارسی در بانک های اطلاعاتی PubMed، Web of Science، Google Scholar، Scopus، SID و Magiran در بازه زمانی ده ساله (1396-1387 و 2017-2008) جستجو شدند. مقالات ارائه شده در همایش ها و کنفرانس ها حذف گردید.
روش های انتخابی برای مطالعه: پس از جستجوی الکترونیک تعداد 8 مقاله بازیابی شد که یکی از آن ها به دلیل متدولوژی نامناسب حذف گردید. شش مطالعه به بررسی شیوه زندگی ارتقاءدهنده سلامتی پرداخته بود. یک مطالعه نیز موانع بکارگیری سبک زندگی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی را بررسی کرده بود.
ترکیب مطالب و
نتایج
یافته ها نشان دادند که کمترین نمره سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامتی در حیطه فعالیت فیزیکی و بیشترین نمره در دو حیطه تغذیه و رشد معنوی مشاهده شد. پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه دهنده خدمات در نظام سلامت، شیوه زندگی مطلوبی ندارند. همچنین عملکرد پرستاران به ویژه در حیطه فعالیت جسمانی ضعیف بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، مدیران پرستاری با حمایت از برنامه های آموزشی در بیمارستان و تاکید بر ابعاد مختلف سلامتی می توانند پرستاران را در دستیابی به تندرستی حمایت کنند.
کلیدواژه ها: ارتقاء سلامت، شیوه زندگی، پرستاران، رفتار، ایران.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!