یک چارچوب نیمه نظارتی مبتنی بر لغت نامه وفقی خودساخت جهت تحلیل نظرات فارسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با معرفی وب 2. 0 و 3. 0 تعاملات کاربران در فضای مجازی، منجر به ایجاد انبوهی از نظرات ارزشمند شده است. با توجه به دشواری یا عدم امکان تحلیل و بررسی دستی این نظرات، تحلیل احساس متن و یا نظرکاوی به عنوان یکی از زیرمجموعه های پردازش زبان طبیعی مطرح شد. تلاش های محدودی در نظرکاوی فارسی نسبت به سایر زبان ها صورت گرفته است. در این مقاله برای نخستین بار، یک چارچوب نیمه نظارتی برای نظرکاوی فارسی ارائه شده است. درضمن، ازآنجاکه یکی از آخرین پیشرفت های علمی در نظرکاوی زبان فارسی الگوریتمی بر اساس استخراج الگوهای حسی وفقی (حساس به مجموعه داده) مبتنی بر خبره انسانی است، در این پژوهش ضمن ارتقای الگوریتم یادشده، تعیین برچسب های حاوی احساس به کمک یک لغت نامه خودساخت (بدون نیاز به خبره انسانی) وفقی انجام می گیرد؛ همچنین کاربرد دسته بند مدل مخفی مارکوف خودناظر بر روی خصیصه های یادشده در کنار قوانین مبتنی بر معیار شباهت برای فرآیند نظرکاوی بررسی شده است. در راستای خودآموزسازی هوشمند، روشی برای ارزیابی قابلیت اطمینان بالای خروجی، ارائه شده است که خودآموزی به شرط وجود آن انجام می پذیرد. روش پیشنهادی با اجرا بر روی دادگان مبنا نرخ صحت نود درصد (باوجود عدم نیاز به خبره انسانی) را که در مقایسه با روش های نظارتی و نیمه نظارتی مستقل از خبره موجود برتری قابل ملاحظه ای دارد، خروجی می دهد؛ همچنین این الگوریتم نیمه نظارتی هنگام استفاده از مجموعه آموزش کوچک با نسبت مجموعه دادگان آموزش/آزمون ده به نود نیز بررسی و با نرخ صحت 80% قابلیت اطمینان آن به اثبات رسید.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!