تاثیر تزریق پاراستامول داخلی وریدی بر متغیرهای همودینامیک و میزان درد در ریکاوری از جراحی های ماژور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از داروهایی که اخیرا در زمینه کنترل درد مورد توجه قرار گرفته است، پاراستامول (استامینوفن وریدی) (که با نام تجاری آپوتل در ایران عرضه می گردد) می باشد. مطالعات اولیه ای که رویکردهای مسبب سهولت روند ریکاوری را ارزیابی می کنند، مشخص نموده اند که استفاده از تکنیک های ضد درد چندگانه می تواند ریکاوری سریع تر را بهبود بخشد. با توجه به ایمنی مناسب پاراستامول و دردناک بودن عمل دیسککتومی که نیاز به بی دردی کاملی بدون عوارض دارویی بعد از عمل به ویژه در دوره ریکاوری دارد بر آن شدیم که اثرات استامینوفن وریدی را روی درد بلافاصله بعد از عمل و سرعت ترخیص بیماران از ریکاوری بررسی نمائیم.
روش کار
دراین مطالعه کتر آزمایی بالینی شاهددار تصادفی دو سویه کور 52 بیمار با تشخیص دیسک کمر کاندید جراحی دیسک کمری وارد مطالعه شدند. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه 26 نفری به صورت تصادفی تقسیم شدند. در گروه اول (A) mg/kg 15 استامینوفن حل شده در ml 100 سرم سالین نرمال به صورت تک دوز در عرض 20 دقیقه انفوزیون شد. در گروه دوم (P) ml100 سرم سالین نرمال در عرض 20 دقیقه دریافت کردند. در طول عمل متغیرهای سن ،جنس ، وزن ، زمان بیهوشی، زمان پوزیشن دادن، زمان انسیزیون ، زمان پایان سوچور انسیزیون، زمان برگرداندن بیمار ، تعداد دیسک درگیر، نوع عمل، وجود عوارض حین عمل و زمان تحویل ریکاوری ثبت گردید.
نتایج
در مطالعه ما به طور میانگین میزان تهوع و استفراغ در گروه کنترل برابر %8/8 و %15/1 بود. میزان این عوارض در گروه مداخله نیز برابر %10، %9/1 بود و بین دو گروه مداخله و کنترل نیز تفاوت معنی داری وجود نداشت. در بررسی آماری پس از ورود به ریکاوری و هنگام ترخیص از ریکاوری از نظر میزان مخدر دریافتی بین دو گروه تفاوت معنی درای وجود داشت، به طور که این میزان در گروه مداخله کمتر از گروه کنترل بود که نشان از نقش استامینوفن وریدی دریافتی در بیماران در این گروه در کاهش میزان مخدر دریافتی در ریکاوری دارد. نکته دیگر در مطالعه ما، نیاز به تزریق مخدر اضافی در صورت عدم تسکین درد می باشدکه در هر دو گروه مطالعه وجود داشت، اما در گروه مداخله این میزان کمتر بوده است و مداخله نیاز به مخدر اضافی را کاهش داد. میزان مخدر دریافتی در گروه مداخله کمتر از گروه کنترل بود که این تفاوت در بازه های هنگام پذیرش به ریکاوری از نظر آماری نیز معنی دار بود (p=0. 04).
با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود که پروپاسامول به عنوان داروی ضد درد مفید و ایمن در تسکین درد پس از جراحی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نتایج این مطالعه و مقایسه آن با مطالعات قبلی نتیجه میگیریم که در بیماران تحت جراحی های ماژور، پاراستامول وریدی یک داروی ایمن و موثر می باشد که بدون ایجاد عوارض قابل توجه میتواند اثر ضد درد مناسبی ایجاد کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!