بررسی وضعیت رعایت معیارهای استروب در گزارش مطالعات مرتبط با تعیین پیش آگهی بیماران بستری در آی سی یو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
اهمیت تعیین دقیق پیش آگهی بیماران بستری در آی سی یو و مزایای بالقوه استفاده از سیستم های نمره دهی شدت بیماری، لزوم استفاده از راهنماهای معتبر گزارش دهی مطالعات را مشخص می سازد. این مطالعه به بررسی وضعیت رعایت معیارهای استروب توسط محققان ایرانی در گزارش مطالعات مرتبط با تعیین پیش آگهی بیماران بستری در آی سی یو می پردازد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، با انتخاب کلید واژه های مناسب، طی یک مرور سیستماتیک گسترده، کلیه مقالات چاپ شده محققان ایرانی در مجلات معتبر داخلی و بین المللی که از نوع کوهورت آینده نگر بوده و به پیش آگهی بیماران آی سی یو به کمک یکی از از سیستم های نمره دهی شدت بیماری پرداخته باشند، طبق بیانیه استروب مورد بررسی قرار گرفتند (بازه زمانی خرداد 1391 تا خرداد1397). در ابتدا پایگاه های اطلاعاتی فارسی شامل: Magiran، SID، IranDOC و Iranmedex و پایگاه های انگلیسی pubmed و scopus ، مورد جستجو قرار گرفتند و 1941 مقاله یافت شد، سپس با حذف موارد تکراری و نامرتبط و رعایت معیارهای ورود نهایتا 32 مقاله انتخاب شدند. با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 25 ، آمار توصیفی انجام و آنالیزهای تحلیلی به کمک آزمون های کروسکال والیس، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی اسپیرمن صورت گرفت.
یافته ها
در 32 مقاله مورد بررسی، میزان توافق کلی مطالعات با بیانیه استروب، 26/58 % (92/4±81/19 مورد از 32 مورد) بود. بر اساس بیانیه، شرح روش برخورد با داده های ناقص، ارایه دلایل عدم شرکت در هر مرحله و استفاده از نمودار گردش کار ، بیشترین موارد ضعف گزارش دهی را تشکیل دادند. آزمون رگرسیون خطی حاکی از آن بود که نمرات بخش های روش ها و نتایج، شاخص های مناسبی برای پیش بینی نمره استروب بودند (به ترتیب: p=0/003 و p=0/005).
نتیجه گیری
کیفیت گزارش دهی مقالات کوهورت منتشر شده بوسیله محققان ایرانی در سطح قابل قبولی قرار داشت. رعایت کامل توصیه های به روزترین راهنماهای موجود گزارش دهی، برای دستیابی به بهترین شواهد موجود توصیه می شود
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!