ارزیابی توزیع و رفتار اورانیوم در آبخوان ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی تغییرات غلظت اورانیوم (U) در سه بازه زمانی، مکانیسم های گونه زایی، توزیع مکانی و منابع احتمالی اورانیوم در منابع آب زیرزمینی آبخوان ارومیه پرداخته است. نتایج نشان می دهد که مقدار اورانیوم به طور کلی بیشتر از 1 میلی گرم بر کیلوگرم در سنگ های آذرین و دگرگونی و به طور معمول 2 تا 5 میلی گرم بر کیلوگرم در سنگ های رسوبی است. غلظت اورانیوم در همه نمونه های آب زیرزمینی کمتر از بیشترین مقدار توصیه شده توسط استانداردهای WHO، USEPA و استاندارد ایرانی برای آب آشامیدنی (30 میکروگرم بر لیتر) می باشد. توزیع مکانی اورانیوم نشان می دهد که بیشینه غلظت اورانیوم در نزدیکی سنگ های آذرین یافت می شود. بررسی گونه زایی اورانیوم در این آبخوان برای سه فصل نمونه برداری متوالی نشان می دهد که در هر سه بازه زمانی، اورانینیت (UO2) گونه غالب در آبخوان ارومیه می باشد. مدلسازی معکوس ژئوشیمیایی نشان می دهد که نمونه های آب زیرزمینی نسبت به تمامی گونه های اورانیوم دار در حالت تحت اشباع قرار دارند. بر اساس نتایج، تحرک اورانیوم در آب های زیرزمینی توسط عواملی همچون Eh، pH و غلظت یون های محلول همراه کنترل می شود. به طور کلی، سه مکانیسم اصلی در تحرک و یا رسوبگذاری اورانیوم شامل واجذب اورانیوم جذب شده بر روی کانی های آهن (به عنوان مثال هماتیت و گوتیت) ، واجذب اورانیوم جذب شده بر روی کانی های رسی و انتشار اورانیوم از ساختار شبکه کربنات به دلیل جایگزینی با کلسیم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
236 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!