مقایسه رضایتمندی جنسی و تصویر بدنی در زنان مبتلا به سرطان پستان پس از درمان با زنان سالم میانسال: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در ایران بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان از مشکلات ارتباطی با همسر پس از تشخیص و درمان بیماری شکایت دارند. یکی از مهم‏ترین مسایل موجود در این زمینه، کاهش مشکلات روان‏شناختی بیماران و افزایش کیفیت زندگی آنان می‏ باشد. لذا پژوهش حاضر به منظور مقایسه رضایتمندی جنسی و تصویر بدنی در زنان مبتلا به سرطان پستان پس از درمان با زنان سالم انجام شده است.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مقطعی (توصیفی- تحلیلی) است. جامعه آن شامل زنان سالم و زنان مبتلا به سرطان پستان پس از درمان مراجعه کننده به کلینیک بیماری‏های پستان پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی بود که زیر 50 سال داشته‏ اند. در مجموع حجم نمونه مورد نیاز این پژوهش 73 نفر در هر گروه برآورد شد. برای اجرای این مطالعه و گردآوری داده‏ ها از دو پرسشنامه رضایت جنسی زنان (SSSW) و پرسشنامه تصویر بدنی BICI استفاده شد. نمونه ‏گیری به روش در دسترس انجام شد.
یافته‏ ها: در این پژوهش میانگین نمره رضایتمندی جنسی در گروه سالم (06/17±82/102) بیشتر از گروه بهبودیافته (97/20±60/80) بود (p<0. 001). و نیز میانگین اختلال در تصویر بدنی در گروه سالم 85/10±85/37 و در گروه بهبود یافته (99/16±11/46) به دست آمد (p=0. 001). این تفاوت معنی ‏دار در کلیه مولفه های هر دو متغیر نیز معنادار به دست آمد (p<0. 05).
نتیجه ‏گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد رضایتمندی جنسی و تصویر بدنی در زنان بهبود یافته از سرطان پستان نسبت به زنان سالم به‏ طور معناداری در سطح پایین ‏تری قرار دارد. این مسئله می‏ تواند تاکیدی بر اهمیت ارایه مشاوره‏ های لازم جهت ارتقای کیفیت زندگی بهبود یافتگان سرطان پستان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!