تحلیل نقش مطبوعات در انقلاب ژانویه 2011 مصر

پیام:
چکیده:

انقلاب 25 ژانویه مصر، درواقع نتیجه بحرا نهایی در سطح جامعه از قبیل افزایش فاصله طبقاتی و گسترش فساد و تلاش مبارک برای موروثی کردن ریاست جمهوری بود که با کمک رسانه ها- از مطبوعات تا شبکه های اجتماعی- زمینه را برای شکل گیری جنبش های اجتماعی در مصر، ضد رژیم مبارک و سقوط آن فراهم کرد. در این راستا آنچه بسیار موردتوجه قرار می گیرد، نقش پررنگ مطبوعات و رسانه های چاپی در روند انقلاب است. درحالیکه از دیرباز در این کشور با سه نوع سیستم روزنامه نگاری دولتی، مستقل و روزنامه های متعلق به احزاب مخالف، روبرو بوده ایم، نویسنده تلاش کرده است تا در این زمینه به این پرسش اصلی پاسخ دهد که نقش و موضع هریک از این سه نوع سیستم مطبوعاتی در سرزمین اهرام در فرایند انقلاب 2011 (به ویژه از 25 ژانویه تا 11 فوریه روز استعفای مبارک) به چه صورتی بوده است و این موضع گیری ها تا چه اندازه توانسته بر روند انقلاب ژانویه تاثیرگذار باشند؟ در این راستا ضمن معرفی دقیق روزنامه های هر سیستم، به بررسی آراء و مواضع این روزنامه ها و به تصویر کشیدن تفاوتهای عمده میان مطبوعات دولتی با روزنامه های مستقل و متعلق به احزاب می پردازیم. چنانکه یافته های تحقیق نشان می دهد، به نظر می رسد در انقلاب ژانویه 2011 مصر، آزادی نسبی این رسانه های سنتی در بیان نظرات خود به همراه رشد طبقه متوسط، توانست با بسیج کردن مردم برای رسیدن به خواسته های خود و تشکیل جنبش های اجتماعی قدرتمند تا حدودی امکان گذار مصر از دیکتاتوری سی ساله خود را فراهم نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!