ارزیابی روش نمونه برداری فاصله ای نزدیک ترین فرد به منظور برآورد تنوع زیستی در اکوسیستم جنگلی ارسباران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حفاظت از تنوع گونه ای ضامن حفاظت از فرآیندهای طبیعی و ارزش های اکولوژیکی بوده و کسب اطلاعات درست درباره شرایط و مکان های حضور گونه های در معرض خطر، حفاظت و مدیریت مناطق جنگلی را تسهیل خواهد کرد. مطالعه حاضر در منطقه جنگلی ارسباران با هدف ارزیابی دو روش نمونه برداری دایره ای و روش فاصله ای نزدیک ترین فرد مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری به روش های قطعه نمونه های دایره ای به مساحت 1000 مترمربع و نمونه برداری فاصله ای نزدیک ترین فرد در 60 قطعه نمونه اندازه گیری و با آماربرداری صد درصد مقایسه شد. شاخص های غنا، یکنواختی، شانون-وینر و سیمپسون در پکیج BiodiversityR در محیط نرم افزار R و مقایسه میانگین ها با آزمون t مستقل انجام شد. نتایج نشان داد که روش های نمونه برداری با قطعه نمونه های دایره ای (به عنوان یکی از روش های متداول در بررسی تنوع زیستی در اکوسیستم های جنگلی) و نمونه برداری فاصله ای نزدیکترین فرد با آماربرداری صد درصد در سطح احتمال 0/05 اختلاف معنی داری نداشتند. تمامی شاخص های تنوع، غنا و یکنواختی مقدار بالای تنوع گونه ای را در منطقه نشان دادند. بیشترین مقدار شاخص ارزش اهمیت گونه (SIV) برای گونه کرب (Acer campestre) به عنوان مهم ترین گونه در منطقه به دست آمد. بنابر نتایج حاصل از این پژوهش روش نمونه برداری فاصله ای نزدیکترین فرد به عنوان روشی کارآمد در برآورد تنوع زیستی در اکوسیستم جنگلی مورد مطالعه، قابل استفاده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!