استفاده از تکنیک پرومته در ارزیابی بهکاشت اراضی برای انار و پسته در دشت میاندوآب

پیام:
چکیده:
ارزیابی تناسب اراضی برای تعیین سازگاری اراضی برای نوع خاصی از کاربری ها استفاده می شود تا از اراضی متناسب با استعداد و پتانسیل تولید آنها استفاده شود. این تحقیق با هدف تعیین تناسب اراضی برای محصولات انار و پسته با استفاده از تکنیک PROMETHEE II در بخشی از منطقه میاندوآب انجام گرفت. منطقه مورد نظر دارای 11 سری خاک بود. در این ارزیابی، ابتدا معیارهای بافت خاک، اسیدیته خاک، شوری خاک، کربن آلی خاک، درصد سدیم تبادلی خاک و درصد آهک خاک، تعداد خانوار، جمعیت مرد، جمعیت زن، سطح سواد (باسواد، بی سواد) ، شغل اصلی و سن تعیین شدند. سپس وزن معیارها با استفاده از روش آنتروپی شانون محاسبه شد. نتایج نشان داد که بیشترین وزن برای هر دو محصول متعلق به معیار درصد سدیم تبادلی و کمترین وزن متعلق به سن و شغل بود. سپس معیارهای وزن داده شده با استفاده از تکنیک PROMETHEE II تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برای هر دو محصول انار و پسته سری های خاک Su. Wt و Su با فی های به ترتیب 417/0 و 328/0 برای انار و 438/0 و 358/0 برای پسته مناسب ترین، درحالیکه سری های خاکCh و Fa. Wt با فی های به ترتیب 285/0- و 522/0- برای انار و 326/0- 478/0- برای پسته نامطلوب ترین سری های خاک در منطقه مورد نظر می باشند. همچنین 11/20 درصد منطقه دارای تناسب خیلی خوب، 6/23 درصد دارای تناسب خوب، 26/36 درصد دارای تناسب متوسط و 03/20 درصد دارای تناسب نامناسب برای کشت انار و همچنین 23/27 درصد منطقه دارای تناسب خیلی خوب، 9/23 دارای تناسب خوب، 87/38 دارای تناسب متوسط و 10 درصد منطقه نیز برای کشت پسته دارای تناسب نامناسب بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!