جداسازی، شناسایی و اندازه گیری ویژگی های افزآیندگی رشد جدایه های ازتوباکتر از نمونه خاک های شمال غرب کشور با کاربری گوناگون

پیام:
چکیده:
ازتوباکتر از باکتری های آزادزی تثبیت کننده نیتروژن در خاک بوده که از راه های گوناگونی مایه افزایش رشد گیاه می شود. فراوانی و فعالیت آن ها در خاک وابسته به ویژگی های خاک و کاربری آن است. بر این پایه برای جداسازی و شناسایی برخی از ازتوباکترهای افزآینده رشد گیاه، 50 نمونه خاک به گونه بختانه از کاربری های گوناگون در سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان از لایه صفر تا 25 سانتی متری خاک نمونه برداری شد. برای جداسازی ازتوباکترها از روش خمیره خاک بهره گیری شد و ناب سازی آن ها با استفاده از کشتگاه LG و Nutrient Agar انجام گرفت. در این بررسی در آغاز 50 جدایه جداسازی شد که بر پایه ویژگی های فنوتیپی و ریخت شناسی جدایه ها و چگونگی رشد آن ها در کشتگاه های یادشده، جدایه های همانند کنار گذاشته شده و شناسایی نه جدایه به نام های 2SP-5، 14SPI، 14SP2-1، 16SP-2، 34SPIII، 35SP، 35SP-2،43SP-2 و 44SP-2 همراه با آزمون توانایی افزایندگی رشد آنها انجام شد. نتایج شناسایی مولکولی (16S rDNA) نشان داد که از میان نه جدایه، پنج جدایه 14SPI، 14SP2-1، 16SP-2، 35SP و 44SP-2 ازتوباکتر کروکوکوم بوده و جدایه 34SPIII و 35SP-2 سودوموناس و جدایه 2SP-5 و 43SP-2 بیجرینکیا شناخته شدند. یافته های بررسی ویژگی های افزایندگی رشد گیاه نیز نشان داد که بیش ترین تثبیت نیتروژن در ازتوباکتر کروکوکوم جدایه 14SP2-1 به دست آمد و بالاترین توانایی حل کنندگی فسفر و ساخت اکسین در باکتری سودوموناس جدایه 34SPIII دیده شد. از دیدگاه آزادسازی پتاسیم نیز باکتری های ازتوباکتر کروکوکوم جدایه 44SP-2 و 14SP2-1 توانایی بالاتری نشان دادند. ازتوباکترهای به دست آمده همگی متعلق به گونه ازتوباکتر کروکوکوم بودند که از نمونه خاک های دو استان آذربایجان شرقی و گیلان با کاربری پوشش مرتعی و شالیزار به دست آمدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!