هیدروژئولوژی چشمه های کارستی تاقدیس سالدوران، استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تعیین مسیر حرکت آب در سفره های کارستی بسیار حائز اهمیت است. منطقه کوهستانی سالدوران در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. وجود سنگ های آهکی به شدت کارستی و میانگین بارش سالانه نسبتا بالای منطقه باعث رخنمون چشمه های کارستی بزرگ سراب باباحیدر، باغ رستمو پیرغار در منطقه شده است. ارزیابی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و همچنین بررسی جهت جریان آب زیرزمینی برای شناخت آبخوان کارستی تاقدیس سالدوران مهم می باشد. میزان نزولات جوی بیش از 600 میلی متر در سال بوده و اغلب ریزش های آسمانی به صورت برف می باشد. میانگین دبی و هدایت الکتریکی به ترتیب برابر با m3/s 9/1 و mhos/cmμ 438 برای چشمه پیرغار،m3/s 3 و mhos/cmμ475 برای چشمه باغ رستم و m3/s 98/0 و mhos/cmμ 347 برای چشمه سراب باباحیدر اندازه گیری شده است. منحنی فرود چشمه ها دارای دو شیب 1α (02/0) و 2α (003/0) می باشد. در طی رژیم 1α که حدود چهار ماه طول می کشد، آبدهی چشمه ناشی از ذوب شدن برف ها است و حجم زیاد آب به وسیله مجراهاو کانال های بزرگ توسعه یافته کارستی تخلیه می شود. رژیم 2α حدود دو ماه طول می کشد و آب خروجی چشمه به طور عمده از طریق شکستگی ها تامین می شود. رابطه کاملا معکوسی بین هدایت الکتریکی و دبی چشمه مشاهده گردید. تغییرات قابل توجه آن ها، بیانگر توسعه یافتگی در آبخوان کارستی مورد مطالعه می باشد. بر اساس پارامترهای مختلف هیدروژئولوژیکی و ژئوموفولوژیکی منطقه همانند دره های کارستی، مسیر سینکهول ها، چینه شناسی، گسل ها، درزه ها، شیب و ارتفاع، جهت های کلی جریان آب زیرزمینی از شمال غرب به جنوب شرق و در جهت محور تاقدیس سالدوران برآورد گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!