بررسی اثرات سمی دی اتیل هگزیل فتالات با استفاده از روش تست جنین ماهی (FET) در ماهی گورخری (Danio rerio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دی اتیل هگزیل فتالات (DEHP) یکی از آلاینده¬هایی است که به عنوان پلاستی¬سایزر (روان کننده) کاربرد زیادی دارد. تولید، مصرف و پراکندگی وسیع این آلاینده، نگرانی¬های زیادی در مورد تاثیرات سمی این ماده بر موجودات زنده ایجاد کرده است. امروزه روش تست جنین ماهی (FET) در دانش سم-شناسی به عنوان روشی جایگزین با روش¬های متداول به شمار می رود. هدف این مطالعه بررسی سمیت DEHP از طریق تاثیرات کشنده و غیر کشنده جنین ماهی گورخری در آزمایش 5 روزه و با روش FET است. جنین ماهی گورخری (Danio rerio) (3 ساعت پس از باروری) در مواجهه با غلظت هایی از DEHP شامل (05/0، 5، 20، 35، 50 و 100 میکروگرم بر لیتر) به مدت 120 ساعت قرار گرفت و سپس نقاط تاثیر کشنده و غیر کشنده و ناهنجاری¬های جنینی در زمان های مختلف، بررسی و تحلیل داده ها با نرم افزار Probit انجام شد. ارزش عددی شاخص¬های LC50، NOEC و LOEC برای آلاینده DEHP به ترتیب به مقدار 14/46، 08/12 و 06/22 میکروگرم بر لیتر به دست آمد. ناهنجاری هایی شامل لخته شدن جنین، عدم تشکیل سومیت، جدا نشدن دم از کیسه زرده، نقص در انحنای دم و عدم تشکیل ضربان قلب دیده شد. نتایج نشان داد که DEHP آلاینده¬ای با خاصیت ناهنجاری¬زایی است و کاربرد روش (FET) ، روشی جایگزین و کارآمد در پیش بینی سمیت آلاینده های نوظهور است.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!