تشخیص شبکه راه ها در مناطق شهری با استفاده از تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا و داده های لایدار بر اساس طبقه بندی نزدیکترین همسایگی فازی و توصیفگرهای بهینه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تشخیص اتوماتیک شبکه راه ها در مناطق متراکم شهری، یکی از چالش های مطرح درگروه های تحقیقاتی فتوگرامتری و سنجش از دور می باشد که از دلایل عمده این موضوع می توان به تنوع خصوصیات طیفی و هندسی راه ها و همچنین شباهت طیفی و هندسی پیکسل های راه با سایر عوارض از جمله ساختمان ها، پارکینگ ها و پیاده روها و عدم پیوستگی راه ها به علت مجاورت با عوارضی نظیر اتومبیل و درختان، اشاره نمود. که این موارد باعث می گردند شناسایی دقیق راه های شهری از طریق تصاویر ماهواره ای با مشکلاتی همراه باشد. یکی از استراتژی های امیدوار کننده برای مقابله با این مشکل استفاده از داده های دیگر سنجنده ها، مانند لایدار به منظور کاهش عدم قطعیت در کنار تصاویر با قدرت تفکیک بالا برای تشخیص شبکه راه ها می باشد. داده های لایدار با توجه به پتانسل بالایی که دارا می باشند در تحقیقات مختلف در کنار تصاویر ماهواره ای به منظور تشخیص عوارض مختلف از جمله راه ها بکار رفته اند. در این مقاله از تصاویر ماهواره ای سنجنده QuickBird با قدرت تفکیک بالا و داده های لایدار و نیز بکارگیری طبقه بندی نزدیکترین همسایگی بر اساس توصیفگرهای بهینه برای تشخیص شبکه راه ها در یک ناحیه شهری با تنوعات گوناگون راه ها بهره گیری شده است. در روش پیشنهادی به منظور افزایش دقت تشخیص شبکه راه ها و کاهش تاثیرات سایر کلاس ها، بر اساس میزان تفکیک پذیری کلاس ها یک مدل سلسله مراتبی با هدف تشخیص راه ها طراحی شده است که در هر مرحله از این مدل از توصیفگرهای بهینه جهت جدا سازی کلاس ها از همدیگر استفاده شده است. در نهایت دقت کلی شناسایی کلاس های مختلف %90 و ضریب کاپای آن 87/0 بدست آمده است که با توجه به شرایط مختلف و نیز اغتشاشات فراوان بین کلاسی، دقت حاصله رضایت بخش می باشد. نتایج حاصل از این تحقیق، نشان می دهد که بکارگیری همزمان داده های تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا و داده های لایدار بر اساس یک مدل سلسله مراتبی مناسب و بهره گیری از توصیفگرهای بهینه پتانسیل بسیار بالایی در تشخیص گستره ی وسیع و متنوعی از المان های راه در محیط های پیچیده شهری را داراست.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!