فرهنگ راهبردی ج.ا.ایران؛ عوامل و ویژگی ها

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرهنگ راهبردی، نظامی منسجم از نماد هاست که ترجیحات راهبردی طولانی مدت و فراگیر را از طریق صورت بندی مفاهیم و نقش ها و اثربخشی نیروهای نظامی در امور سیاسی بین دولت ها، ایجاد می کند؛ به عبارتی، فرهنگ راهبردی، یک محیط اجتماعی اندیشه ای است که گزینه های رفتاری را محدود می کند. فرهنگ راهبردی درصدد تبیین این موضوع است که چرا کشورهایی با ساختارهای مادی مشابه، راهبرد های متفاوتی را انتخاب می کنند؟ در چنین شرایطی و باتوجه به نفوذ فزاینده فرهنگ در حیطه مطالعات امنیتی، بحث فرهنگ راهبردی مطرح شد. پرسش این تحقیق آن است که عوامل و ویژگی های فرهنگ راهبردی ج. ا. ایران کدامند؟ این تحقیق که از نوع توسعه ای است، با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، براساس روش انتخابی (غیرتصادفی) از بین صاحب نظران رشته «روابط بین الملل» ، «برخی از مراکز پژوهشی و اساتید دانشگاهی شهر تهران» انتخاب شده اند. حجم نمونه این تحقیق 50 نفر است. در راستای پاسخ گویی به پرسش های تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد. به منظور تعیین روایی، از روش «روایی محتوایی» استفاده شد. یافته های به دست آمده، موید عوامل و ویژگی های موردنظر نگارنده در مورد فرهنگ راهبردی ج. ا. ایران است. یافته های آماری بیانگر آن است که ویژگی های «الهام بخشی» ، «تعامل پذیری بدون وابستگی یک جانبه» ، «بی اعتمادی به بیگانگان» ، «پرهیز از جنگ طلبی و تاکید بر صلح و امنیت» ، «خوداتکایی» ، «نیروی انسانی و روحیه» ، «ایمان به خدا، ولایت پذیری و شهادت طلبی» ، «تهدیدمحوری» ، «حضور یکپارچه مردم در شرایط دفاعی» ، «انسجام داخلی در شرایط دفاعی» ، «دشمن شناسی مردم» ، «بالا بودن آستانه تحمل مردم» ، «داشتن اعتماد به نفس» از نظر نمونه آماری، از میانگین بالاتری نسبت به ویژگی های سطوح اجتماعی و خرد برخوردار بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!