طراحی الگوی آگاهی بخشی سازمانی ارتش ج.ا.ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروز درنتیجه عملکرد رسانه های نوین با ویژگی فرازمانی و فرامکانی، از یک سو نیازهای نوین و متنوعی در عرصه اجتماعی پدیدار شده و از سوی دیگر با پیشتازی قدرت‏های سلطه‎گر در واپایش فناوری های ارتباطی و توان بالای تولید محتوای نامناسب، بی‏توجه به ارزش‏های انسانی درراستای اهداف سیاسی خود، شرایطی را پدید آورده است که درصورت غفلت، خطرهای جبران ناپذیری جوامع هدف را تهدید می‏کند. البته همین فناوری‏ها ظرفیت مناسبی برای پاسخ به نیازهای حقیقی جامعه و خنثی کردن توطئه‏ها فراهم می‏کنند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آگاهی بخشی سازمانی با تاکید بر آجا، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری انجام پذیرفته است و ازلحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی با رویکردی کیفی است که برای دستیابی به الگویی دقیق و علمی، از روش داده بنیاد استفاده شده است.
محقق با مراجعه به آرشیو بیانات مقام معظم رهبری، اقدام به شناسایی 471 نشانه در 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی کرده است. در تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش سه‏مرحله ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. برای کشف نحوه ارتباط مقوله ها با یکدیگر، از مدل الگویی استفاده شده است. بر‏اساس نتیجه این تحقیق؛ پدیده محوری: انکشاف ذهنی حقایق برآمده از چهار مفهوم ارتقای سطح فکری، آگاهی، دانش و بینش است. شرایط علی: پاسخ به نیاز مخاطب، الزام به توسعه، فضای خاکستری دنیای اطلاعات، سلطه رسانه‏ای استکبار و مسئولیت الهی حاکمیت در قبال مردم. شرایط زمینه‏ای: مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم، حاکمیت ارزش‏های دینی و ملی و…؛ شرایط مداخله‏گر: عملکرد نرم دشمن، کمیت و کیفیت بودجه و برنامه‏های ارتباطی، کمیت و کیفیت ابزارهای ارتباطی و…؛ مقوله های راهبردی: شناسایی دوست و دشمن، تبیین فرصت‏ها و تهدیدها و…؛ مقوله‏های پیامدی: رشد و تعالی سرمایه‏های انسانی، همراهی افراد، جلوگیری از غافلگیری، حفظ کیان و نظام ج. ا. ایران و….
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!