شناسایی معیارهای موثر سازمانی بر مدیریت پایدار در جنگل های زاگرس استان آذربایجان غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور تعیین و ارزیابی معیارهای مناسب مدیریت پایدار و اولویت بندی آنها در جنگل های زاگرس استان آذربایجان غربی، با جمع آوری نظرات همه افراد مرتبط در مدیریت جنگل به کمک روش نمونه گیری غیراحتمالی از طریق پرسشنامه ، معیارها تعیین شدند. جامعه آماری حدود 68 نفر بود. سپس معیارهای انتخابی بر اساس رویکرد سازمانی، طبق نظرات و تایید کارشناسان خبره در چهار حوزه مدیریت، ارگان های بالاسری، اجتماعی و قوانین و سیاست ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. ارزیابی بر اساس رویکرد تحلیل SWOT برای تعیین عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) معیارهای انتخابی در هر چهار حوزه و با استفاده از تحلیل مقایسه زوجی و نرم افزار Super Decisions برای اولویت بندی معیارها انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل SWOT از مجموع 91 معیار انتخاب شده، برای حوزه مدیریت 35 معیار، حوزه ارگان های بالاسری 21 معیار، حوزه اجتماعی 11 معیار و حوزه قوانین و سیاست ها 24 معیار پذیرفته شد. نتایج اولویت بندی نشان داد که در حوزه مدیریت معیار «تصمیم گیری از بالا به پایین» با وزن 096/0، در حوزه ارگان های بالاسری معیار «زیرمجموعه بودن سازمان جنگل ها در وزارت کشاورزی و عدم استقلال آن» با وزن 158/0، در حوزه اجتماعی معیار «عدم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مناسب منطقه» با وزن 199/0 و در حوزه قوانین و سیاست ها معیار «عدم آمایش سرزمین و نبود سیستم استعدادیابی» با وزن 114/0 دارای اهمیت بیشتری در منطقه بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!