اثر عوامل فیزیوگرافی بر میزان خشکیدگی درختان بلوط (منطقه مورد مطالعه: حوزه آبخیز بارز و شوارز)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
در سال های اخیر پدیده خشکیدگی و مرگ و میر درختان در سطوح وسیعی از جنگل های زاگرس روی داده است. این مساله گستره جنگل های بلوط زاگرس را در معرض تهدید قرارداده است. با توجه به نقش مهم درختان در حفظ تعادل اکوسیستم های جنگلی، شناخت عوامل محیطی تاثیر گذار بر خشکیدگی درختان بلوط از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطالعه با هدف ارزیابی اثر عوامل فیزیوگرافی بر خشکیدگی درختان بلوط در منطقه جنگلی بارز (جنوب استان چهارمحال و بختیاری) رابطه ارتفاع از سطح دریا، شیب منطقه، جهت دامنه، نوع خاک و تیپ غالب جنگل مورد بررسی قرار گرفت. لذا تمامی اطلاعات مذکور بصورت لایه های اطلاعات در محیط GIS آماده سازی و تحلیل شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که شرایط فیزیوگرافی رویشگاه رابطه معنی داری با پدیده خشکیدگی درختان بلوط دارد، به شکلی که با افزایش ارتفاع از سطح دریا پدیده خشکیدگی درختان وقوع کمتری داشته و بیشترین خشکیدگی در دامنه های شمالی و مناطق مسطح و کمترین آن در دامنه های جنوب شرقی وقوع پیدا کرده است. مقایسه دو تیپ پوششی بلوط و بلوط- بنه اختلاف معنی داری در میزان خشکیدگی درختان بلوط را نشان نداد. رابطه درصد خشکیدگی با ویژگی های درختان سرپا نشان داد که هرچه اندازه درخت بزرگتر باشد، درصد خشکیدگی بیشتر است و از بین پارامترهای ساختاری درختان مورد بررسی قوی ترین رابطه مربوط به قطر تاج بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!