اثرات بایوچارهای طبیعی و کمپوست زباله شهری بر پارامترهای هیدرولیکی خاک ماسه بادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدایت هیدرولیکی اشباع یکی از مهم ترین ویژگی های فیزیکی خاک است که در مدل سازی حرکت آب، انتقال املاح و آلاینده ها در محیط های متخلخل، تعیین ، مقدار و سرعت نفوذ، طراحی زهکش ها و دیگر فرآیندهای هیدرولوژیکی کاربرد زیادی دارد. در این مطالعه با افزایش سطوح مختلف (1، 3 و 5 درصد) بایوچار طبیعی و بایوچار کمپوست زباله شهری به خاک جمعا 16 نوع خاک تهیه شد و اثر افزایش این مواد بر ضریب هدایت هیدرولیکی اشباع بررسی شد. برای این منظور هدایت هیدرولیکی خاک ها در آزمایشگاه و به روش بار ثابت اندازه گیری شد. سپس مدل سازی منحنی مشخصه رطوبتی (SMC) با استفاده از مدل ون گنوختن-معلم (VGM) برای همه خاک ها انجام گردید و پارامترهای این مدل شامل رطوبت باقی مانده ( ) ، رطوبت اشباع ( ) ، پارامترهای α، m، n و نیز هدایت هیدرولیکی اشباع با استفاده از داده های زودیافت خاک نظیر درصد ذرات خاک (شن، سیلت، و رس) ، چگالی ظاهری و مقادیر ظرفیت زراعی و پژمردگی دائم با نرم افزارهای ROSETTA و RETC از طریق مدل سازی معکوس تعیین شد. نتایج نشان داد که افزایش بایوچار کمپوست زباله و بایوچار طبیعی سبب کاهش هدایت هیدرولیکی آب در خاک گردید و تیمار11 که دارای خاک 5+ درصد بایوچار طبیعی 1+ درصد بایوچار زباله شهری بوده با 64 درصد و بعد از آن تیمار 13 با کاهش 61 درصدی بیشترین کاهش Ks شده است. بیشترین و کمترین مقدار Ks مربوط به تیمارهای 1 و 11 به ترتیب برابر 9/707 و 8/254 سانتیمتر بر روز بود. همچنین اثر تیمارهای مختلف بر همه پارامترهای مدل VGM ((θr, θs, m, n, α معنی دار بود و در اکثر تیمارهای به کاررفته با افزایش درصدهای مصرفی بایوچار در خاک پارامترهای θr، n و m افزایش و پارامترهای θs، α و Ks کاهش یافتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
551 تا 561
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!