سنجش تطبیقی اثرات فرم کالبدی محله های شهری بر سرمایه اجتماعی میان ساکنین، مورد مطالعاتی: شهر قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شهر از دیرباز پویایی اجتماعی خود را در گرو فضاها و مکان های خود، یافته است. از یک سو تعاملات و روابط انسانی در کالبد شهر شکل گرفته و از سوی دیگر کالبد، هویت خود را از حیات اجتماعی موجود باز می یابد. به میزانی که یک شهر بتواند با شهروندان خود از طریق ویژگی های کالبدی ارتباط ایجاد کند؛ در هویت اجتماعی آنان تاثیرگذار خواهد بود. از این رو فرم شهر می تواند تاثیر قابل توجهی بر رفتار و سرمایه اجتماعی میان انسان ها داشته باشد. به فراخور ابعاد مختلف فرم کالبدی محله های شهر، سطح تاثیرپذیری و گونه ارتباط انسان با آن ها متفاوت بوده و درنتیجه میزان، شدت و نوع تعاملات جاری در فضاهای مختلف یکسان نخواهد بود. شهر قزوین با قدمتی طولانی و تحولات گوناگون بستر شکل گیری محله های متفاوت بوده است. به نظر می رسد تمایزات میان ساختار کالبدی این محله ها منجر به تغییر در ظرفیت های اجتماعی موجود شده باشد. در پژوهش حاضر سعی شده ضمن مطالعه ادبیات مرتبط با سرمایه اجتماعی و بررسی فرم شهری، ارتباط معنایی این دو مفهوم در قالب چارچوب تئوریک تحقیق تدوین شود؛ سپس بر مبنای شاخص های استخراج شده از ادبیات تحقیق، میزان تاثیرگذاری مولفه های فرم شهری بر سرمایه اجتماعی موجود در محله های مختلف شهر قزوین مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج تحقیق بیانگر آنست که بیشترین حد سرمایه اجتماعی در میان محله های با ویژگی های همساز با ماهیت بافت نیمه ارگانیک شکل گرفته است. هچنین در حالی که میان شاخص های کالبدی و سرمایه اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد ولی ضریب و شدت تاثیر این عوامل یکسان نیست. به طوری که عواملی که ارتباط مستقیمی را با نفوذپذیری و کاربری ها دارند اهمیت بیشتری را در شکل دهی به سرمایه اجتماعی در این محله ها دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
295 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!